Vi jobber for å snu Klima- og miljøvernsdepartementet for å bevare Saugbrugs

For ikke lenge siden kom beskjeden: Haldens hjørnesteinsbedrift står i fare for nedleggelse som følge av at Klima- og miljøvernsdepartementet avslo søknaden om å gi Saugbrugs CO2-kompensasjon. Halden Venstre drar i de trådene vi kan for å snu vedtaket.

Klima- og miljøvernsdepartementet ledes som kjent, i dag, av Venstre og Ola Elvestuen. Vi vil bruke våre kontakter i partiet for å forsøke å verne en av de viktigste arbeidsplassene i byen vår. Særlig med tanke på at bedriften har omstilt seg og sin produksjon i tråd med klimakravene som stilles; det er bare å ta en kikk på elva vår, Tista, for å se resultatet. Skogsindustrien er en fornbybar ressurs, og en industri Norge har drevet med siden tidenes morgen. Vi mener det er rettferdig å gi Saugbrugs den kompensasjonen de trenger så de kan konkurrere på lik linje med europeisk skogsindustri.

På landsmøtet til Venstre løftet førstekandidat, Joakim Karlsen, denne meldingen:

Nå har Norske skog fått nye eiere, og det er mange år siden de fordelaktige kontraktene utløp for Saugbrugs. Allikevel har ikke bedriften blitt kompensert. Dette blir stadig mer krevende i et tøft internasjonalt marked, og kan gi den karbonlekkasjen vi frykter at norsk tømmer foredles med kull i utlandet istedenfor vannkraft i Norge.

Joakim Karlsen snakker varmt om Norske skog, Saugbrugs, på landsmøtet.