Fremmer forslag for mulighet til skreddersydd skolegang

Wasim Rashid har vært i tett kontakt med oss den siste tiden. Hans datter, Maha Rashid (13), har nettopp kommet inn på Den Norske Operas nasjonale ballettlinje – en mulighet kun noen få personer får hvert år. For å gå på linjen må hun starte på Ruseløkka skole i Oslo, den eneste skolen som skreddersyr sin timeplan til ballettskolen sitt opplegg.

Dessverre vil ikke Bærum kommune garantere såkalt gjesteelevplass for Maha – noe Oslo krever om noen utenfor kommunen skal gå på skole der. Nå må familien enten droppe ballettskolen eller flytte til Oslo.

Det er opprivende for en familie å måtte flytte fra nabolaget sitt fordi man ønsker å oppfylle sine drømmer – slik skal det ikke være. Bærum bør ikke miste slike flotte familier. Barn som ønsker å oppfylle sine drømmer innen kultur og idrett må ikke flytte fra kommunen vår for å oppnå dem.

Derfor skal Bærum Venstre fremme forslag om at barn som Maha skal få kunne gå på skole i en annen kommune – om denne skolen har skreddersydd timeplanen sin til et kurs innen kultur eller idrett. Vi håper de andre partiene støtter oss i denne lille endrin i regelverket.

Saken var nylig på trykk i budstikka.