Ja til kjøkken på Skytta og Døli

God og hjemmelaget mat - på begge bygdas sykehjem.
God og hjemmelaget mat - på begge bygdas sykehjem, Foto: Nittedal Venstre

Venstre gikk til valg på å gjeninnføre kjøkken ved sykehjemmene våre i 2011. Vi mente at god og næringsrik mat gir både trivsel og bedre helse. Lokale kjøkken på Skytta og Døli har vist seg å være en stor suksess. Det ble investert i gode lokaler og utstyr, og de ansatte har virkelig utnyttet mulighetene kjøkken ved sykehjemmene har gitt.

Landets beste kjøkken

Det er ikke likegyldig hvilket parti du stemmer på ved kommunevalget. Et nytt flertall i kommunestyret fra 2011 gjorde det mulig å gjeninnføre kjøkken ved sykehjemmene. Samtidig er vi helt avhengige av god ledelse og dyktige medarbeidere for at de som nyter godt av den gode maten skal bli fornøyde. Kjøkkenet på Døli ble for noen år siden kåret til landets beste sykehjemkjøkken, og mottok utmerkelsen av daværende statsråd Sylvi Listhaug. Vi fikk vite at kjøkkenet på Skytta praktisk talt hadde samme kvalitet som på Døli, og at det var bare en liten detalj som gjorde at juryen kunne skille dem fra hverandre.

Kortreist og god mat

I den senere tid har både partilederen og eldreministeren fra Frp gitt uttrykk for at kjøkken ved sykehjemmene er viktig for trivsel og folkehelse. Det er fint det, men det var under ledelse av Høyre og Frp i Nittedal at kjøkkendriften ved Skytta og Døli ble lagt ned. De blåblå valgte heller å kjøpe maten fra Hønefoss og få den transportert til Nittedal. Vi registrerer at Høyre-styrte Sørum kommune nylig har valgt å legge ned kjøkkendriften ved sine sykehjem og kjøpe maten fra Bergen. Nittedal Venstre vil fortsatt slå ring rundt våre kjøkken ved sykehjemmene. Ja til god matlukt som gir trivsel og velvære, og ja til kortreist, god og næringsrik mat på sykehjemmene våre.

Av Inge Solli og Berit Halvorsen Bjørgan, Nittedal Venstre

God og hjemmelaget mat - på begge bygdas sykehjem
God og hjemmelaget mat – på begge bygdas sykehjem