Hold naturen ren

Bærum Venstre har sammen andre partier, organisasjoner og frivillige ryddet lokale strender i Bærum, foto: Bærum SV

Strandryddeuka er over, og i følge Hold Norge Rent har minst 40 000 frivillige over hele landet ryddet sine lokale strender.

Uvurderlig innsats

Frivillige over hele landet brukte forrige uke på å rydde naturen for plast og annet avfall. Innsatsen er helt uvurderlig for å holde naturen ren.

Øystein Goksøyr 5.- kandidat og Johan Malvik 3.- kandidat Bærum Venstre, foto: Ingrid Bøe.

Plast i havet er en stor miljøutfordring, og er ødeleggende for natur og dyreliv. Fisk, fugl og dyr kan ta skade av fiskegarn, kabler eller annet avfall, og små plastbiter kan forveksles med mat. Små plastartikler med kjemikalier og miljøgifter tas opp i næringskjeden og kan ende på middagsbordet.

– Naturen er sårbar, og utfordringene knyttet til plast i havet er store. Derfor er det viktig at vi sammen står på for å ta vare på dyreliv og naturverdier, sier 3. kandidat Johan Malvik.

Venstres kamp mot plast i havet

Venstre opprettet i 2015 budsjettposten med tiltak mot marin forsøpling. Den var da totalt 10 millioner kroner. I 2019 er den økt til 65 millioner kroner. I tillegg har Venstre fått gjennomslag for at Norge skal bevilge 400 millioner kroner i 2019 til det internasjonale arbeidet mot plast i havet, samt at regjeringen skal forby visse typer engangsplast, som plastbestikk, q-tips og sugerør allerede fra neste år.