Søpla skal kjøre hyperloop på Jessheim!

Moderne avfallshåndtering inngår som en sentral del av sirkulær økonomi – og det grønne skiftet. I Ullensaker har derfor Venstre i lang tid jobbet for at de nyeste og mest miljøvennlige løsningene må tas i bruk når vi nå skal bygge helt nye bydeler med flere tusen boliger. I California tester Elon Musk ut Hyperloop, persontransport i vakumrør. I Ullensaker vil Venstre bygge avfallsløsning etter det samme prinsippet.

Permanent, nedgravd avfalssug, skisse.

Gleden var stor da vi fikk et enstemmig kommunestyre med oss på at det som kalles «permanent, nedgravd avfallssug» skulle vurderes for den nye bydelen Gystadmarka. Nå er vurderingen gjort, og rådmannen anbefaler at denne løsningen velges.

Hva er «permanent, nedgravd avfallssug»?

Enkelt forklart er dette en enorm sentralstøvsuger for avfallet. Rør legges i bakken, akkurat som i veggene i et hus med sentralstøvsuger. I stedet for en lang slange for «input» settes det opp innkastmoduler rundt i området. Fra disse samles avfallet opp i et kammer under bakken, og når dette er fullt ramler det videre ned i røret og suges inn til en sentral der det havner i en container som, når den er full, kjøres til gjenvinningsanlegget.

Hele systemet er tett, og dermed slipper man problemer med lukt og skadedyr som rotter. Man slipper også å måtte kjøre inn i ellers bilfrie boområder med bråkete, forurensende søppelbiler, og systemet sparer mye areal som ellers måtte ha vært satt av til avfallsskur eller nedgravde brønner og veier med vendehammere for renovasjonsbilene. Det er også et viktig poeng av avfallet blir varsomt håndtert, og dermed lettere å gjenvinne eller selge som råstoff til gjenvinning.

Plankart over den nye bydelen Gystadmarka med rørsystemet for avfallssug inntegnet.

Kommunestyret i Ullensaker skal ta den endelige beslutningen tirsdag 18. juni – vi krysser fingrene for at vårt forslag resulterer i en moderne og god, klima- og miljøvennlig løsning i Gystadmarka. Ullensaker Venstre går nemlig til valg under mottoet «Trygge og gode nærmiljø for alle»

Den digitale nettavisen Jessheimpuls skrev denne artikkelen om saken 5. juni.