Venstre vil verne om det biologiske mangfoldet

Bie på jobb
Foto: Erik Nyman-Apelset

Ta vare på naturen - bildegrafikk av bie i fargerik natur

Naturen er livsgrunnlaget vårt – den sørger for at vi kan puste inn ren luft, drikke rent vann og spise oss mette hver dag. Den har også gitt grunnlag for norsk velstand og vekst gjennom jordbruk, skogbruk, reiseliv, sjømat- og petroleumsnæring. Men bruken av naturressursene må være bærekraftig. De siste 40 årene har menneskers inngripen i naturen halvert verdens bestander av dyr, planter og insekter. Måten vi bruker naturen på i dag tar vekk grunnlaget for mattrygghet, vekst, velstand og naturopplevelser for kommende generasjoner. Venstre vil stoppe og reversere naturødeleggelsene.

Biologisk mangfold er viktig og bier og andre arter som pollinerer er grunnsteiner i flere økosystem. Erik R. Nyman-Apelset har sittet i arbeidsgruppa for samfunnsdelen av Strand kommune sin nye kommuneplan 2019-2035 og fått inn at vår kommune skal jobbe for å sikre det biologiske mangfoldet. Planen er nå ute på høring.

Men denne saken må kjempes både lokalt og nasjonalt om vi skal lykkes og derfor har vi satt i gang den aller første kartleggingen av alle Norges insekter tidligere i år: https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2019/02/21/195554583/alle-insektene-i-norge-skal-telles