Bærekraftig landbruk og reindrift

Orkland Venstre vil sikre landbruksarealer slik at det kan legges til rette for god gårdsdrift ut fra gjeldende landbruksdrift. Jordbruksnæringen er i stadig utvikling, og vi må legge til rette for stadig kursing og veiledning gjennom bl.a. Orkla Landbruk, slik at gårdsdriften blir lønnsom og fremtidsrettet. Vi vil ha sterkt jordvern og mer bruk av lokalprodusert fôr i landbruket (framfor importert soya). I samarbeid med bøndene skal vi prioritere skjøtsel og pleie av utmark og kulturlandskap.

Reindrift er en viktig primærnæring som utnytter marginale naturressurser til kjøttproduksjon på svært bærekraftig måte. Venstre vil sikre reindriftens arealer i Orkland (dvs. store deler av fjellområdene i Meldal), og jobbe for at kommunen bidrar aktivt til å sikre beiteområdene i Trollheimen reinbeiteområde. Sikring av beiteområder er også godt naturvern, og bidrar til å redusere gjengroing i fjellet.