Til innhold

Krever omgjøring av omstridt gatenavn

FOTO: Idar H. Lamo

Varaordfører i Mandal, Ingvild Wetrhus Thorsvik (V), krever omgjøring av navnevalget for Marta Steinsviks gate i Mandal. – Hun står for holdninger vi ikke kan vedkjenne oss, og at dette ble vedtatt skyldes ren sløvhet fra vår side, sier hun.

MANDAL Varaordfører Ingvild Wetrhus Thorsvik satt selv i driftstyremøtet 10. april 2018 der man vedtok at Peder Claussøns gate i Mandal skulle døpes om til Marta Steinsviks gate.

Bakgrunnen for navnebyttet var at ved kommunesammenslåingen kan ikke gater i samme område ha samme navn, slik som Peder Claussøns gate, som både er på Vigeland og i Mandal.

Man ønsket derfor flere kvinnelige gatenavn, og det var her Marta Steinsvik kom inn i bildet. Det finnes også en gate i Oslo med samme navn, og NRK omtalte gatenavnsaken først.

Navnevalget har vakt sterke reaksjoner.

Omstridt gatenavn: Marta Steinsvik ble født i Flekkefjord i 1877, men vokste opp i Mandal. Hun døde 73 år gammel i 1950.
Oslo Museum

Marta Steinsvik var født i Flekkefjord, vokste opp i Mandal, og var en av Norges ledende antisemitter på 20-tallet. Marta Steinsvik var en norsk forfatter og kvinneforkjemper, og hun var den første kvinnen som holdt en preken i Den norske kirke.

Men hun er også husket for å ha vært en motstander av jøder og katolikker. Hun holdt blant annet foredrag basert på det falske og antisemittiske verket «Sions vises protokoller».

– At dette ble vedtatt av driftstyret skyldes ren sløvhet. Dette er ikke navnekomiteens feil. Personlig var jeg ikke klar over Marta Steinsviks holdninger, men et kjapt Google-søk etter møtet viste jo at hun hadde holdninger vi ikke kan vedkjenne oss, sier Wetrhus Thorsvik.

– Vår feil

Etter møtet tok hun derfor kontakt med flere politiske parter og forskjellige komitemedlemmer av driftstyret.

– Jeg sa at dette burde vi ikke vedtatt – og denne saken må vi ta opp igjen. Men dette har ikke skjedd frem til nå, sier hun til Lindesnes.

Nå skal SV og Venstre sende en interpellasjon til neste bystyremøte der de ber om at Marta Steinsviks gate ikke skal brukes.

– Jeg går ut fra at det er en tverrpolitisk enighet om at navnet bør endres, og saken blir nok behandlet i neste bystyremøte uavhengig av denne interpellasjonen. Dette er vår feil, og navnet må endres. Vi har nok av gode kvinnelige kandidater i Mandal som kan få en gate oppkalt etter seg, for eksempel Ellen Gleditsch, sier varaordfører i Mandal, Ingvild Wetrhus Thorsvik.

Ansvar

Også bystyrerepresantant for SV, Morten Ekeland, deltok i driftsstyremøtet som vedtok Marta Steinsvik-navnet.

– I ettertid må dette vedtaket sees på som en feil. Nå har jeg lest saksframlegget fra 10. april 2018, og det står ikke noe om hennes antisemittiske holdninger der. Vi gjorde en feil, og nå har vi et ansvar for å rydde opp, sier Ekeland til Lindesnes.

Også ordfører i Mandal Alf Erik ønsker en omgjøring av gatenavnet i Mandal.

– Marta Steinsvik hadde holdninger jeg ikke ønsker å assosieres med. Nå har jeg snakket med navnekomiteen , og de vil vurdere navnevalget på nytt. Det er jeg veldig glad for. Jeg forventer nå at de kommer tilbake med en ny vurdering av navnet. Neste driftstyremøte er neste tirsdag, og neste bystyre er 25. april. Jeg regner med at Marta Steinsvik likevel ikke får en gate oppkalt etter seg i Mandal, sier ordføreren, og understreker:

– Mandal kan ikke assosieres med slike holdninger. Vi har innbyggere med ulik historisk bakgrunn, og det skal vi ta hensyn til, sier Alf Erik Andersen.

Opprinnelig sak fra Lindesnes Avis