Regnbuekommunen Farsund

Foto: Beate Johnsen

«Du din homo!» Slike utsagn er dessverre vanlige. En doktoravhandling (Slåtten 2016) om bruk av homoskjellsord blant niendeklassinger i et utvalg norske skoler viser at nesten halvparten av elevene hadde kalt noen for homo den siste uken før de ble spurt. Slik skal vi ikke ha det. Derfor ønsker Farsund Venstre at det iverksettes et informasjonsarbeid som starter i barnehagen. Vi vil at alle barnehagebarn, elever i ungdomsskolen og den videregående skolen samt lærerne i Farsundsskolen får økt sin kompetanse om gruppe-baserte fordommer.

Likestilling er en menneskerettighet og en demokratisk grunnverdi. Dette står sentralt i Venstres politikk. Likestilling innebærer deltagelse på lik linje for alle uavhengig av kjønn, kjønnsidentitet, livssyn, alder, seksuell orientering og funksjonsevne. For å skape likestilte og inkluderende lokalsamfunn skal det offentlige jobbe aktivt og planmessig for å fremme likestilling og hindre diskriminering. Det blåser forhåpentligvis en vennlig vind i kommunens regnbueflagg. Nylig avholdte Farsund Pride var historisk og det gode oppmøtet vitnet om at det er et udekket behov for å vise sin støtte og raushet til mangfold. Likevel viser levekårsundersøkelsen for skeive i Agder at vi har større utfordringer å ta tak i enn resten av landet. Skeive i agderfylkene sliter med sin psykiske helse. De opplever ikke at det er en selvfølge at skeive identiteter sidestilles med heterofile og slår seg tilsynelatende til ro med at homonegative holdninger eksisterer. De opplever også at kompetansen om LBHT i helsevesenet er dårlig. Slik skal vi ikke ha det i kommunen vår.

Farsund Venstre skal jobbe for en raus og inkluderende kommune hvor likestilling og inkludering er våre grunnverdier. Vi foreslår derfor en plan for kjønns – og seksualitetsmangfold. Planen skal være en sektorovergripende plan og berører alle deler av kommunens virksomhet. I planen vil vi foreslå vi en rekke tiltak for en mer inkluderende kommune. Flere av tiltakene koster lite for majoriteten, men kan bety mye for den enkelte. Om likestilling, inkludering og mangfold er viktig for deg kan du trygt stemme Venstre ved årets kommunevalg. Godt valg!

Farsund Venstre

Lasse Vetland