Valgprogram: Flere nye jobber

Det må bli lettere å skape arbeidsplasser der du bor. Venstre støtter gründere og småbedrifter. De som våger å satse skal ha like rettigheter som andre arbeidstakere. I tillegg må vi bygge videre på det vi som samfunn er gode på, industrikultur, teknologi og omstilling.

Grønn industri og næringsutvikling

Rana skal bli Norges grønne industrihovedstad. Vi må tenke globalt og handle lokalt for å sikre befolkningsvekst, nødvendig arbeidskraft og den beste kompetansen for videre grønn innovasjon og utvikling mot en fornybar fremtid. Det grønne skiftet og økende bevissthet rundt menneskers påvirkning på klimaet og naturmangfoldet, vil bli et konkurransefortrinn for industrien i Rana som har mindre utslipp og avtrykk enn bedrifter i andre land.

Rana Venstre vil:

• arbeide for realisering av batterifabrikk
  • sikre gode rammevilkår for industrien i Rana og arbeide for at el-krafta gir verdiskaping i regionen
  • at Rana skal framstå som et naturlig førstevalg ved nyetableringer, samtidig som eksisterende virksomheter føler seg ivaretatt
  • videreføre Rana Utviklingsselskap som kommunens næringsetat
  • styrke samarbeidet mellom kommunene og næringslivet på Helgeland
  • sørge for at vi har tilgjengelige næringstomter for nyetableringer

Innovasjon og entreprenørskap

De fleste bedriftene vi skal leve av i framtida er enda ikke skapt. To av tre nye arbeidsplasser i dag skapes i nye og unge bedrifter. Digitalisering og ny teknologi skaper muligheter for nye tilknytningsformer til arbeidslivet, og gjør det mulig å jobbe og bo i hele Rana.

Rana Venstre vil:

• at Rana kommune skal bruke innovative anskaffelser i sine anbud for å stimulere til innovasjon, nyskaping og lokal næringsaktivitet
  • at kommunens anskaffelsespraksis skal evalueres jevnlig, med sikte på å sikre gode, innovative, effektive og gründervennlige innkjøp.
  • støtte opp om initiativer som bidrar til å styrke gründermiljøet i Rana, slik som møteplasser, co-working spaces, laboratorier, osv.
  • legge til rette for at små bedrifter kan delta i anbudsrunder fra kommunen.
  • legge til rette for næringslivets sosiale samfunnsengasjement og støtte opp om sosialt entreprenørskap.
  • ha sterkere fokus på kultur som vekstnæring

Fornybar rikdom

Rana har mye fornybar rikdom og lange tradisjoner innen primærnæringene landbruk, skogbruk og reindrift, i tillegg til fornybar energiproduksjon. Det er derfor viktig å satse videre på disse næringene og videreutvikle dem ved å ta i bruk innovasjon og ny teknologi.

Rana Venstre vil:

• bidra til å øke matproduksjonen i et aktivt landbruk som tar vare på et levende kulturlandskap og levende bygder
  • utvikle en egen plan for å redusere klimagassutslipp i landbruket og avrenninger fra gjødsel.
  • stimulere til kultur- og naturbasert næringsutvikling

Statlige arbeidsplasser

Rana kommune huser mange viktige statlige institusjoner. Nasjonalbiblioteket, HELFO, NAV og Statens Innkrevingssentral løser viktige nasjonale oppgaver på en veldig god måte. Disse kompetansearbeidsplassene er også viktige for dynamikken i Rana-samfunnet og gjør Rana mer attraktiv enn andre kommuner ved å tilby et variert arbeidsmarked.

I de senere årene har det vært flere omorganiseringer i staten som har lagt press på disse statlige kompetansearbeidsplassene. Venstre på Stortinget fikk i 2017 gjennomslag for utflytting av statlige arbeidsplasser fra Oslo. Rana Venstre vil jobbe for at de statlige institusjonene i Rana styrkes, og at det flyttes flere arbeidsplasser fra Oslo og andre storbyer til Mo i Rana. Vi vil også bidra til flere statlige arbeidsplasser på Helgeland fordi vi mener dette styrker oss som region.

Rana Venstre vil:

• flytte flere statlige arbeidsplasser fra storbyene til Rana og Helgeland
  • støtte arbeidet med å etablere nytt nasjonalt våpenregister i Mosjøen
  • overføre flere oppgaver til SI og andre statlige institusjoner i Rana for å sikre arbeidsplassene og etablere nye arbeidsplasser

Reiseliv

Med ny flyplass på Hauan vil reiselivet i Rana nå nye høyder. Vi har mye å tilby turister, men må bli enda bedre på å markedsføre oss som reiselivs- og nasjonalparkkommune. Det må også legges bedre til rette for reiselivet og gründere som ønsker å satse innen reiseliv.

Rana Venstre vil:

• bedre mobildekningen rundt populære turistområder som Svartisen, Pluragrotta og andre steder
  • promotere Rana som reiselivs- og nasjonalparkkommune
  • legge til rette for ny næringsvirksomhet innen reiseliv
  • sørge for at eventuelle cruiseskip som anløper Rana benytter landstrøm
  • arbeide for at miljø og bærekraft er styrende elementer innen reiselivet
  • samarbeide med de andre kommunene på Helgeland for å tilby skreddersydde pakker på tvers av kommunene