Venstre jobber for utvikling i hele Nannestad

Av Karl Henrik Laache, Venstres ordførerkandidat og nåværende varaordfører.

Venstre vil jobbe for utvikling i hele kommunen, men vil prioritere utbygging av sentrum. Vår nylig vedtatte kommuneplan gir gode muligheter for vekst i alle deler av Nannestad, men vil på sikt gi sterkere vekst i sentrum og noe mindre i Holter, Maura og Åsgreina. Det vil imidlertid ta mange år før utbyggingspotensialet er brukt opp og veksten avta.

Regional areal og transportplan, RATP, som overordnede myndigheter, fylkesmann og fylkeskommune, styrer etter, ligger fast, og vi har ingen grunn til å regne med at den vil bli revidert på en god del år. Derfor må vi regne med at det blir krevende, for ikke å si umulig, å få gjennomslag for store nye utbygginger utenfor Nannestad sentrum i åra som kommer. Vi skal gjøre en tettstedsanalyse for alle tettstedene utenom sentrum for å se hvordan de best kan utvikles før eventuelle nye områder blir lagt inn i kommuneplanen, dette er krevet av overordnede myndigheter for å få vurdert de feltene som nå er hvite og unntatt rettsvirkning i kommuneplanen.

Maura, Åsgreina og Holter

Men dette til tross, det er stort potensiale for vekst også utenom sentrum i mange år. I Maura er det med eksisterende områder et potensiale for inntil ca 530 nye boliger, eller ca 1300 nye innbyggere. Langs Åsvegen er det full utbygging både på Ramstadåsen og Rustadmoen, og til sammen vil disse områdene gi inntil 3-400 nye boliger i de nærmeste årene. Dette vil kunne gi grunnlag for etablering av dagligvare i grenda. I Holter er det flere områder under utbygging, og potensialet er inntil omkring 500 boliger på de områdene som er regulert eller under regulering. Dette vil gi god vekst i denne delen av kommunen i de nærmeste årene. Vi ønsker å bruke deler av kommunens eiendom til nytt sentralt idrettsanlegg med hall nær Eltonåsen skole i samarbeid med Holter IF. Dette vil være et prioritert område for oss fordi det vil gi barn og unge et langt bedre tilbud enn idag.

Sentrum i vekst

Til sammen vil de store områdene i Nannestad sentrum, Bjørkåsen, Teiebyen og Engelsrudhagan kunne gi omkring 2200 boliger i sentrum, og det vil kunne bli en dobling av innbyggertallet i sentrum om noen år. Venstre ønsker å bygge et sentrum med møtepunkter, hyggelige butikker og spisesteder til glede for alle som bor her. Kommunen eier tomter i området som vi vil bruke til forretninger og annen næring, kontorarbeidsplasser og boliger. Sammen med den vedtatte byggingen av bibliotek og kulturhus vil vi få et sentrum som innbyggerne vil trives i.

Bedre kommunikasjoner

Vi trenger bedre kommunikasjoner, og vi vil samarbeide med fylkeskommunen, veivesenet og Ruter for å få til det. Vi mangler gang- og sykkelveier mellom tettstedene, og vil prioritere områdene nordover og sydover fra sentrum langs FV120, og langs Åsvegen. Vi vil også jobbe for å forbedre kollektivtilbudet i kommunen, og ønsker at hele kommunen skal være i samme Ruter-sone. Fiberutbyggingen er også igang, og vi vil fortsette å arbeide for at alle i kommunen kan få tilknytning til høyhastighets bredbånd.

Hele kommunen

Venstre vil altså ha utvikling i hele kommunen, og det er mulig innenfor de overordnede strategiene vi må forholde oss til. Vi vil selvsagt sørge for at skolene rustes opp med tilstrekkelig kapasitet og barnehagetilbudet holder tritt med etterspørselen, slik vi sammen med våre samarbeidspartier har gjort denne perioden. Nannestad skal med Venstres hjelp holde teten som den beste bokommunen!