Kommunevalget i Åsnes

Kristian og Pride i Kaffegata
Fra Pride i Kaffegata, Eskild Vika Amundsen

Jeg er optimist med tanke på fremtiden til Solør. Med kort vei til Norges mest befolkede område som vokser i rasende fart, med et bein plantet i potetsenga og et i den grønne Finnskogen har vi alle muligheter til utvikling. Men ingenting kommer av seg selv, og vi må ha tunga rett i munnen når vi ta strategiske valg i framtida.

Nå er det kommunestyrevalg, og da har innbyggerne muligheten til å være med å bestemme hvilken retning vi skal gå. Da er det viktig å sette seg inn i de lokale sakene og bli kjent med de lokale kandidatene. Det er ikke Erna, Trygve eller Jonas som er ordførerkandidater i Åsnes – det er Tonje, Kari, Frank, Rune, Per Roar og Kristian.

Vi i Venstre ønsker å gjøre Åsnes til den aller beste oppvekstkommunen. Det er barna som er framtiden, og vi må sørge for at alle får mulighet til å finne sine talenter og nå sine drømmer. Det betyr at helsestasjon, barnehage, skole og ungdomshus må få et løft!

Vi syns også at kommunen må bli flinkere til å legge til rette for at nye og etablerte bedrifter kan utvikle seg og skape flere arbeidsplasser. Der har vi dessverre gått litt i feil retning de siste årene, fordi Solør Næringshage ikke lenger er en arena hvor næringslivet kan møtes og utveksle tanker om samarbeid, hvor de kan hente inspirasjon og motivasjon av hverandre, og hvor nyetablerere kan få et gratis kontor den første tiden og støtte og hjelp i en vanskelig oppstartsfase. Dette MÅ vi få tilbake, fordi unge tilflyttere trenger arbeid å gå til, enten de blir ansatt et sted eller lager arbeidsplassen sin selv.

Vi i Åsnes Venstre har også et brennende engasjement for klima og miljø. Vi må ta vårt ansvar for jordkloden og for fremtidige generasjoner. Derfor ønsker vi blant annet at Åsnes kommune skal bli mye flinkere til å ta imot søppel på sine gjenvinningsstasjoner og bruke mindre engangsplast.

Bedre er alltid mulig!

Kristian Botten Pedersen