Demokratisk sinnelag, takk!

Felles innlegg fra Knut Bakkehaug (V), Thomas Jacobsson (FrP), John Granly (KrF), Christoffer Nyborg (H) og Petter Engebretsen (Pp): VALGKAMP: Valg, demokrati og deltakelse er både viktig og spennende, men for at vi skal få best mulig utfall må faktisk debattene og valgprosessen få gå så fritt og demokratisk for seg som mulig.

Dessverre har vi etter hvert sett tendenser til at politikere hindres, hetses, trues o.l. rundt omkring i landet. Nå har vi begynt å merke utslag av denne utviklingen også her i Eidsvoll, og vi mener dette må slås hardt ned på før det får lov til å eskalere. Eidsvoll er Grunnlovsbygda, og som lokalpolitikere her vil vi verne om fri debatt, trygghet for de menneskene som bruker massevis av sin fritid for å skape en bedre kommune og be om at sympatisører – fra ytterste venstre til ytterste høyre – avstår fra å «hjelpe» sine partier gjennom ufin oppførsel overfor politiske motstandere.

Nylig fikk Eidsvoll Venstres ordførerkandidat Knut Bakkehaug en ubehagelig kommentar under et debattinnlegg på EUBs bloggplattform. Påstander om at Bakkehaug ønsker «flere voldtekter og flere drap» i Norge var bare begynnelsen på en kommentar, som kulminerte i en cocktail av stygge personkarakteristikker, hat og et uttalt ønske om Bakkehaugs død. Dette er ikke greit!

Eidsvoll FrPs ordførerkandidat Thomas Jacobsson ble for få dager siden blokkert fra å fortsette en diskusjon på Facebook, som følge av at én eller flere personer har rapportert ham som spam («nettsøppel») til Facebook. Dette resulterte i blokkert tilgang til videre deltakelse midt under en diskusjon med varaordfører Einar Madsen, uten noen begrunnelse eller påviselige brudd på retningslinjene for debatt på nett, og har kun hatt som formål å kneble en debattant i Eidsvoll. Dette er ikke greit!

Eidsvoll KrFs 2. kandidat Silje Camilla Myrhaug opplevde for noen år siden å havne i en diskusjon, som etter hvert utviklet seg i uforsonlig retning. Da hun valgte å avslutte denne diskusjonen på nett, endte dette opp med at vedkommende motdebattant fysisk oppsøkte henne og hennes bolig. Man trenger ikke rare fantasien for å skjønne at dette oppleves som svært ubehagelig. Dette er ikke greit!

Eidsvoll Høyre har sett seg nødt til å slette og utestenge personer fra sin Facebook-side, som følge av gjentatte tilfeller av hets, sjikane og negative karakteristikker. Uenighet er en del av vår politiske samtale og debatt, men det er forståelig at det tas grep når dette går over i falske påstander om negative intensjoner, antydninger om rasisme, og til dels det som verre er. Dette er ikke greit!

Hva er galt med å diskutere sak? Hva slags glede får nettroll, partisympatisører og andre av å sverte, hetse og skremme politikere? Vi skal være uenige, vi skal diskutere, vi må gjerne få litt temperatur i valgkampen og vi kan gjerne strekke, tolke og evaluere både egne og motstanderes utsagn og politikk. Men hvorfor må vi forholde oss til direkte usannheter? Hvorfor må vi angripes som enkeltpersoner og medmennesker? Hvorfor skal noen true oss til stillhet, eller jobbe for å kneble muligheten vår til å delta i de diskusjonene som er en del av det norske demokratiet?

La oss i Grunnlovsbygda, både politikere og velgere, heller gå foran som et godt eksempel. Et eksempel til etterfølgelse for hvordan det fortsatt er mulig å drive en demokratisk valgkamp. Uten hets. Uten sjikane. Uten trusler. Uten knebling.

Sånt er nemlig ikke greit!

(innlegget stod i EUB. På nett 06.09 2019)