Nå må Namdalen våkne!

I kjølevannet av vindturbin-utbyggingen i Trøndelag har stadig flere ivret etter å peke på økt utnyttelse av vannkraften. Det ligger et stort potensiale i å effektivisere våre vannkraftverk. Mange anlegg i Norge er umoderne og det er nødvendig å modernisere og rehabilitere mange kraftverk og magasiner. Dette må selvsagt gjøres etter gjeldende lovverk og på naturens premisser.

De siste årene har NTE bygget en ny dam ved Namvatnet. Den eksisterende dammen ble bygget med hjemmel i en konsesjon fra 1948, og stod ferdig i 1951. I 2005 påla NVE (Norges vassdrags- og energidirektorat) en oppgradering av eksiterende dam i Namsvatnet. NVE`s pålegg om utbedring av denne la til grunn at dammen ikke tilfredsstilte dagens sikkerhetsforskrifter.

I stedet for å oppgradere eksisterende dam valgte NTE en løsning med å bygge ny dam. De søkte Fylkesmannen i Nord-Trøndelag (FMNT) om utslippstillatelse i forbindelse med bygging av ny fyllingsdam. FMNT ga, på visse vilkår – dvs. vilkår om mekanisk rensing av partikler (sedimenteringsdam) og oljeavskiller, midlertidig tillatelse til utslipp av drifts- og drensvann i forbindelse med bygging av ny dam i Namsvatnet i Røyrvik kommune i perioden 2015-2017. Tillatelsen omhandlet ikke miljøgifter som tungmetaller.

Bekymringsmelding
Bekymringsmelding av 1. juni 2018

Damanlegget er nå ferdigstilt, men «Reguleringa av Namsvatnet med ny fyllingsdam synes å ha vesentlige mangler når det gjelder ivaretakelse av miljø, biologisk mangfold, naturtyper og flomavledning». Dette konkluderer AkvaPlan Niva As i en rapport som nå er offentliggjort.

Høsten 2017 kom de første signalene til Namsos Venstre om at det var noe alvorlig fatt i byggingen av den nye dammen ved Namsvatnet. Utover vinteren og våren 2018 jobbet Namsos Venstre mye med den faglig krevende saken. De negative konsekvensene for vannmiljøet i Namsen, spesielt øvre del, som også inkluderer Børgefjell nasjonalpark var åpenbare.

Konsekvensene for øvre del Namsenvassdraget er godt synlige, og naturen med dens biologiske, landskapsmessige mangfold, biota og økologiske prosesser er sterkt skadelidende. Slammet i elva inneholder altfor store mengder skadelige tungmetaller. Slammet inneholder også asbest.

Faksimile
Faksimile Namdalsavisa 20. september 2019

Namsos Venstre sendte 1. juni 2018 en bekymringmeldingen til aviser, forvaltningen, lag og foreninger, og de som kunne ha interesse av saken. Venstre, ved stortingsrepresentant Andre Skjelstad, har stilt spørsmål i Stortinget til statsråden i Olje- og energidepartementet. Svaret var at Fylkesmannen i Trøndelag sier at dette er OK.

Namdalsavisa har i dagens avis 20. september 2019 et stort oppslag om saken.

Dette er en skandale av nasjonale dimensjoner, hvor NTE og forvaltningen (Fylkesmann, NVE og Miljødirektorat) har betydelig å svare for.

• Hvorfor ble det aldri foretatt en konsekvensutredning i dette store prosjektet? Det er en lovpålagt oppgave.
  • Hvorfor har ikke Fylkesmannen og NVE etterfulgt sine egne pålegg?
  • Og hvorfor sitter Miljødirektoratet musestille?

Namdalsavisa bør følge opp disse spørsmålene videre.