Bli med på oppturen, du også!

Profilbilde FB
Eskild Vika Amundsen

Dommedagsprofetiene har ikke slått til, og vi kan skrinlegge målsettingen om å bli Norges største tettsted kun for pensjonister. Optimismen råder på Flisa, i Solør og på Finnskogen! Om du ikke allerede planlegger flytting tilbake hit, kan du begynne å tenke i de baner først som sist. Og alle vi som bor bør sette av tid til minst et par telefonsamtaler i uka til folk vi ønsker skal flytte hit!

Ja, men hva med arbeidsplasser da, folk må jo ha det! Arbeidsledigheten er rekordlav, det legges høyhastighets bredbånd til alle kommunens hjørner, og næringsfondet med avkastning fra kommunens skogseiendom bare venter på nyetableringer og spennende planer for bedriftsutvikling. Det grønne skiftet setter oss i bygdene i sentrum, det er her ressursene, løsningene og framtidas nye arbeidspasser ligger! Og er ikke det nok er Elverum, Kongsvinger og Hamar kun et par steinkast unna.

Verdens fineste julegate, Kaffegata vår, har i sommer vist seg verdig også den tittelen når kortbuksene er på og det blomstrer i hver gatelykt. Kaffegata viser tydelig tegn på at framtida er lys! Nye spisesteder, nye butikker, mange nye leiligheter, ja til og med rådhuset stråler om kapp med høstløvet! Næringslivet vårt går så det suser, men vi har både plass og behov for flere kreative, hardtarbeidende solunger!

Og hva med Finnskogen? Det meldes om økning i antall overnattinger, flere folk på Finnskogleden og padlende i Kynna og Rotna. Historielag skaper arenaer for å vise frem både lokal vikinghistorie og våre skogfinske aner til nye publikum. Den norske turistforening legger opp til turer for liten og stor, og til og med Stortinget bevilger penger til utvikling og markedsføring over statsbudsjettet. Og forresten, fikk du med deg den direktesendte sendingen på NRK fra tretopphyttene i Gjesåsen?

Vi sitter på noen skatter vi ikke aner potensialet av!

Også på fritidsfronten har vi tatt syvmilssteg den siste tida. Idrettsklubbene som før var tøffe rivaler samarbeider nå for å tilby alle barn og unge de beste mulighetene for lek og aktivitet. Idrettsparken på Kjellmyra står ikke til side for noe annet vintersportsanlegg, og BUA låner ut gratis utstyr til liten og stor sånn at alle får være med. Til og med gamerne i Solør har fått et sikkerhetsnett og arena for utvikling i den nyoppstarta E-sport gruppa til Flisa AIL. Alt dette er det folk som står bak, folk som bruker fritiden sin på å gi av seg selv for andre! Det er raust!

Frivillige lag og organisasjoner, samt privat næringsliv og ikke minst bøndene står bak denne medgangsbølgen vi alle nå kan nyte av. Den er imidlertid vårt felles ansvar å ta vare på! Handle lokalt, benytte seg av lokale kulturtilbud og snakke opp hverandre og hva vi får til, både til hverandre men til andre som ikke kjenner oss så godt!

Jeg ser svært lyst på fire nye år i nytt og langt yngre kommunestyre. Med nytt flertall ligger det an til at vi kan sette langt større fokus på barn og unge, og starte planleggingen av en ny og bedre hverdag for barnehagebarna, elevene og ikke minst våre ansatte.

Hos oss skal alle barn og unge ha de beste mulighetene til å finne sine talenter og nå sine drømmer!

Bli med på oppturen i Solør!

Kristian Botten Pedersen
Lokallagsleder Åsnes Venstre