Ny politisk plattform for Venstre, Høyre, FrP og KrF i Bærum

Fra venstre: Lisbeth Hammer Krogh (H), Wenche Steen (V), Ida Ohme Pedersen (FrP) og Elisabeth Aukrust (krF), foto: Johan Malvik

Siden valget har Venstre forhandlet med de andre borgerlige partiene i Bærum om et valgteknisk og politisk samarbeid. Ved konstitueringen av det nye kommunestyret 23. oktober ble den nye politiske plattformen til de fire partiene presentert.

Les hele plattformen

Et historisk grønt prosjekt

Venstre, Høyre, FrP og KrF har blitt enige om en politisk plattform som staker ut en tydelig grønn kurs for de neste fire årene. Plattformen er ikke en uttømmende liste over alle politiske initiativ de fire partiene har hensikt å fremme de neste fire årene, men presenterer noen politiske prosjekter de fire partiene vil gjennomføre sammen.

– Venstre er veldig fornøyd med å komme i posisjon i Bærum igjen. Vi vil sette klimaet i førersetet. Endringer må skje, og vi må ta grep, sier Venstres gruppeleder Wenche Steen.

I plattformen er de fire partiene blant annet enige om at Rådmannen skal legge frem hvilke tiltak som er nødvendige for å kutte 50, 65 og 85 prosent av utslippene frem mot 2030, og at klimabudsjett og -regnskap skal tallfestes og knytte utslipp til kommunens budsjett.

Det skal også bygges ut flere og bedre gang- og sykkelveier, utredes en trasé for bybane/bussfelt mellom Sandvika og Kolsås og arbeides for flere avganger på Kolsåsbanen og utvidelse til Rykkinn.

Og ikke minst skal partiene jobbe for at hele Bærum innlemmes i samme takstsone, med Oslo.

Partiene er også enige om at Bærum skal bli en foregangskommune innen sirkulær ressursutnyttelse, og vil legge til rette for virksomheter som bidrar til sirkulær økonomi, som for eksempel reparasjon, oppgradering og gjenbruk. Bruken av ikke-resirkulerbare engansartikler skal reduseres i alle deler av kommunens virksomhet og antallet returstasjoner skal økes.

En ny kurs for arealpolitikken

Venstres Eirik T. Bøe vil de neste fire årene lede planutvalget, og Venstre har satt sitt preg på arealpolitikken i plattformen. Partiene er enige om å føre en restriktiv utbyggingpolitikk i områder med småhus og rekkehus.

– Jeg ser frem til å utvikle Fornebu og Sandvika til Norges mest miljøvennlige byer hvor barn og næring står i sentrum. Det er også inspirerende at vi skal lage en strategi for naturmangfold og småhusbebyggelsen. Vi må ta innover oss at vi ikke har mer natur og miste og at videre utvikling av Bærum må gjøres der det allerede er bebygd, sier Bøe.

Venstre har presset på for økt fokus på å bevare natur, og har fått viktige gjennomslag i plattformen.

Plattformen slår fast at partiene skal jobbe for et åpent og grønt Bærum og at grønne lunger, løkker og skogholt i nærmiljøene skal bevares. Matjord, kulturminner og naturmangfoldet skal ivaretas, og det skal lages en egen strategi for bevaring av naturmangfoldet i Bærum.

Venstre-gjennomslag i plattformen:

• Partiene vil øke ambisjonene for utslippskutt, og vil be Rådmannen legge frem hvilke tiltak som er nødvendige for å kutte 50, 65 og 85 prosent av utslippene i Bærum frem mot 2030.
  • Partiene skal arbeide for at hele Bærum innlemmes i samme takstsone, sammen med Oslo.
  • Det skal bygges ut flere og bedre sykkel- og gangveier i hele kommunen, blant annet langs Vollsveien og Griniveien, samtidig som Sauejordet bevares.
  • Partiene skal arbeide for flere avganger på Kolsåsbanen, samt utvidelse til til Rykkinn.
  • Det skal utredes en trasé for bybane/bussfelt mellom Sandvika og Kolsås.
  • Det skal lages en strategi for bevaring av naturmangfoldet i Bærum.
  • Partiene vil ta vare på grønne lunger, løkker og skogholt i nærmiljøene.
  • Det skal lages en strategi for småhusområder, og en egen arkitekturstrategi.
  • Det skal føres en restriktiv utbyggingpolitikk i områder med småhus og rekkehus.
  • Det skal legges tilrette for næringsklynger som bidrar til nytenking og skaper arenaer for etablert næringsliv, gründere og offentlig sektor.
  • Bærum skal søke om å bli forsøkskommune for regjeringens fritidskort-ordning. Ordningen skal gi alle barn muligheten til å delta på fritidsaktiviteter.
  • Skolene skal ha frihet til å finne de beste pedagogiske løsningene.
  • Skolene skal tilby tilpasset opplæring, både for elever som strever og elever som har høy mestringsevne.
  • Skolebyggene skal i størst mulig grad være tilgjengelige også utenom skoletiden og som hovedregel skal det bygges flerbrukshall ved utvidelse av skolebygg.
  • SFO skal gi tilbud om leksehjelp og aktiviteter, samtidig som barna får tid til fri lek. Partiene følger opp regjeringens initiativ, og sørger for at elever på 5.–7. trinn med særskilte behov skal få gratis SFO.