Den rødgrønne oljearven

Ketil Kjenseth
Foto: Liv Aarberg

– Den rødgrønne regjeringen skulle aldri åpnet for oljeboring utenfor Trænarevet, sier Ketil Kjenseth.

Klima- og miljødepartementet har ikke funnet faglig grunnlag for å overprøve tillatelsen om leteboring i Træna-revet. Ketil Kjenseth (V), leder av Stortingets energi- og miljøkomité, sier at den rødgrønne regjeringen aldri burde gitt tillatelsen i utgangspunktet.

– Denne tillatelsen skulle aldri vært gitt av den rødgrønne regjeringen. Det er helt uforståelig at Audun Lysbakken og Erik Solheim kunne la dette skje den gangen. Men dette er den rødgrønne oljearven, sier Kjenseth.

– Det jeg virkelig lurer på, er hvilke miljøfaglige råd som ble etterspurt og lagt til grunn av daværende miljøminister Erik Solheim (da SV nå MDG) da den rødgrønne regjeringen behandlet denne saken, sier Kjenseth.

I 2010 spurte Venstre på Stortinget daværende oljeminister Terje Riis-Johansen (Sp) om Træna og de andre oljeutlysningene i 21. konsesjonsrunde ville være i strid med miljøfaglige rådene. Riis-Johansen svarte at den rødgrønne regjeringen ville ta hensyn til næringer og hensynet til norsk oljevirksomhet.

– Venstre gir seg ikke i denne saken. Det er gitt tillatelse til leting, nå vil vi arbeide for å få stoppet videre virksomhet. Neste beslutningspunkt er oljeutvinning. Kampen er ikke over og Venstre gir seg ikke, sier Venstres klimapolitiske talsperson.

Miljødirektoratet ga tillatelse til leteboring i Træna-revet den 16. juli i år. Tillatelsen ble påklaget av Norges Miljøvernforbund, Bellona og Natur og Ungdom og Norges Kystfiskarlag. KLD har ikke funnet faglig grunnlag for å overprøve tillatelsen.

– Dersom klima- og miljødepartementet nå stoppet denne leteboringen uten en saklig begrunnelse, ville det vært et ulovlig vedtak. Da kunne selskapet saksøkt staten. Og de ville vunnet og fått bore uansett, sier Kjenseth.

Letebrønnen ligger i et område som er åpnet for petroleumsvirksomhet i Nordland V i Norskehavet. Blokken ble innlemmet i ordningen med tildeling i forhåndsdefinerte områder (TFO) i 2011, under den rødgrønne regjeringen.

– Dette er grunnen til at Venstre ønsker å verne sårbare havområder mot oljevirksomhet, slik vi har lykkes med i Lofoten, Vesterålen og Senja. Da kan ikke oljeselskapene drive med leteboring der. Derfor tar vi nå kampen om å verne Barentshavet nord mot oljevirksomhet, sier Kjenseth.