Trøndelag Venstre vil at aktørene i pelsdyrnæringen skal få full kompensasjon

Fylkesstyret i Trøndelag Venstre vedtok følgende uttalelse på sitt styremøte lørdag 9. november.

Full kompensasjon i pelsdyrnæringen

Trøndelag Venstre vil at aktørene i pelsdyrnæringen skal få full kompensasjon når næringen blir avviklet.

Alle næringer har en naturlig omstilling som resultat av tilbud og etterspørsel i et marked. Det gjelder også pelsdyrnæringen. Det er også en næring som er møtt med betydelig endret holdning i befolkningen som trolig vil føre til at næringen svekkes – i alle fall i den vestlige verden. Det spesielle i denne saken er at det er Stortinget som har bestemt at næringen skal avvikles innen 2025. Dette av hensyn til dyrevelferden. Det er et standpunkt Venstre har vedtatt i programmet for denne perioden.

Det er en ekstra forpliktelse til å gi full kompensasjon for tap når avviklingen kommer gjennom politiske vedtak og ikke endringer i markedet.

Den kompensasjonen som må gis må reflektere at for de knapt 200 pelsdyrbøndene dreier seg seg om et livsverk og en næring.

I ethvert erstatningsoppgjør i henhold til en rettsstats prinsipper bruker man en form for takst når man inndrar verdier og eiendom. Det må også være en grundig individuell behandling av hver enkelt sak. Det å basere seg på bokført verdi i stedet for takst er ikke akseptabelt. Det er også vært viktig å sikre at de som er over 62 år når forbudet trer i kraft i 2025 skal kunne ta ut tidlig alderspensjon. Ingen skal lide tap som følge av et politisk vedtak.