Fylkesbudsjettet 2020 gjør Rogaland grønnere

foto: Elisabeth Tønnesen / Kolumbus

Venstre og flertallspartiene i fylkeskommunen la tirsdag fram et budsjett som gjør Rogaland grønnere samtidig som vi fortsetter satsingene innenfor den videregående skolen.

Kjartan Alexander Lunde, gruppeleder for Rogaland Venstre

– Vi vil fortsette å gjøre det enklere og billigere for enda flere å reise miljøvennlig. Derfor fortsetter vi kampen for å få hyppigere avganger og gode priser på buss, tog og båt, sier Venstres gruppeleder Kjartan Alexander Lunde.

Det skal utredes hvordan HjemJobbHjem-ordningen kan utvides til flere deler av Rogaland. Flere bussruter og mer bruk av HentMeg-løsningen skal det også gjøres mer på i 2020. Det settes også av penger til en rekke forskjellige miljøprosjekter og det legges opp til å redusere klimautslippene i Rogaland betydelig framover.

De siste årene har Venstre og flertallspartiene lagt inn mye ekstra innsats til oppfølgning av elever og lærlinger som trenger mest støtte. Denne satsingen fortsetter og det blir flere sosialrådgivere, samtidig som sommerskole og studiespesialisering for minoritetsspråklige blir prioritert videre.

– Venstre jobber hardt for å få på plass tiltak hindre frafall. Dette er viktige satsinger på folk og for samfunnet vårt, fordi unge må få hjelp før de ramler utenfor, sier Lunde.

Venstres medlem av regional- og kulturutvalget, Unni Fuglestad

I budsjettet fortsetter satsingen på Frilager og støtten til det frie kunstfeltet videreføres. Støtten til bibliotekene i fylket skal styrkes.

– Bibliotekene er både en viktig del av den kulturelle grunnmuren, og de er viktige kulturarenaer og møteplasser. Bibliotekene har en viktige rolle som arena for kunnskap, dannelse og kritisk tenkning, sier Venstres medlem av regional- og kulturutvalget, Unni Fuglestad.

Se hele endringsforslaget til budsjett 2020 og økonomiplanen 2020-2023

Les også: Disse er med i Rogaland Venstres fylkestinsgruppe