-Staten må bidra langt mer til null- og lavutslippsferger på fylkesveistrekningene

Den norske ferjeflåten er i ferd med å verta fossilfri.
Den norske ferjeflåten er i ferd med å verta fossilfri. , Ill: Havyard Group / Fjord1

– Staten må bidra langt mer til null- og lavutslippsferger på fylkesveistrekningene
Utslippene fra den fossil-baserte fergeflåten er en stor – men samtidig helt unødvendig – utslippskilde. En elektrifisering av fergeflåten er en lavthengende frukt. Det står bare på økonomisk stimulans fra staten.

Utslippene fra den fossil-baserte fergeflåten er en stor – men samtidig helt unødvendig – utslippskilde. En elektrifisering av fergeflåten er en lavthengende frukt. Det står bare på økonomisk stimulans fra staten

I enkelte fylker pågår det nå en omfattende utskifting av fergemateriell fra tradisjonell fossil-/dieseldrift til null- og lavutslippsferger. Dette er en direkte oppfølging av Stortingets mål og regjeringens arbeid for å nå klimamålene Norge har satt. Venstre har gått i bresjen for det grønne skiftet i maritim sektor. Det forplikter. Så langt er det fylkeskommuner som sitter med regningen fordi staten ikke stiller opp. I Møre og Romsdal vil det kreves rundt 150 mill. kr for å komme ajour.

I fylker som Møre og Romsdal er det satt i gang en kraftig satsing på nullutslippsferger. Kostbare investeringer i materiell og infrastruktur knyttet til fergekaiene er allerede påløpt. Dette er kostnader som er nødvendige for å holde opp ambisjonene om økt elektrifisering av fergeflåten. Samtidig gir det næringsliv og andre reisende et tilfredsstillende fergetilbud. Det dreier seg om transport over fjorder og til og fra øysamfunn som står for en meget høy verdiskaping til glede for norsk økonomi, arbeid og velferd.

Finansiering av nullutslippsferjer må slik situasjonen er nå, delvis finansieres gjennom høyere takster for de reisende, takster som allerede i dag er meget høye. Dette gir utfordringer for næringslivet i distriktene.

Det er særs viktig at næringslivet ikke får sin konkurransesituasjon ytterligere forverret gjennom omfattende takstøkninger. Det er urimelig at ekstrakostnadene med elektrifiseringen skal føres over på næringsliv og andre trafikanter.
Hovedutfordringen er at staten ikke følger opp sin egen ambisjon. Støtten fra Enova er langt fra god nok, når staten bidrar med under en tredel på investeringssiden for å klargjøre fergekaiene til de nye miljøfergene.

Venstre vil gjennom regjeringen sørge for at støttet til Enova økes for elektrifisering av ferjeflåten. På den måten får vi redusert utslipp av klimagasser, vi får stimulert til grønn verdiskaping i verftsindustri og leverandørindustri, og næringslivet ved kysten kan fortsette å blomstre når vi da unngår takstøking på ferjebilletter.

Uttalelse oversendt Venstres stortingsgruppe og ministre fra landsstyret 8.desember 2019