Sveinung Rotevatn: Vi skal verne om villaksen

20. januar var statssekretør Sveinung Rotevatn på besøk i Namsos. Målet var å lære mer om forvaltning og fangst av villaks.

Namdalen er tyngdepunktet for den nordatlantiske laksen. Namsenfjorden og Namsen er velsignet med en god laksestamme. En reportasje i Namdalsavisa i 2019 viste at laksefisket langs Namsen har et verdianslag på 64 millioner. Det hersker liten tvil om at elvenes dronning er av uvurderlig betydning for Namdalen, også som omdømmebygger og merkenavn.

Nils Roger Duna, Tomas Sandnes og Sveinung Rotevatn.

Kilenotfisket i Namsenfjorden er også aktivt, og med økende priser muliggjøres en viktig tilleggsnæring. Her er det også et stort potensiale for opplevelsesturisme. Å få en sprell levende laks på 15 kilo i fanget gir et uutslettelig inntrykk mange nok er villige å betale for. Å opprettholde kilenotfisket muliggjør også verdifull overvåkning av villaksen, og som gir oss viktig kunnskap. Både sjøfisket og elvefisket er noe vi skal verne om og være stolte av.

Geir Pedersen, Geir Olav Knappe, og Sveinung Rotevatn.

Hjemme hos kilenotfisker Viggo Reinert fikk ststssekretæren både godt tilsig av kunnskap og god laks på brødskiva. Leder i Norske sjølaksefiskere Tomas Sandnes, og leder i Namdal lakseråd Nils Roger Duna, som også er styremedlem i det nye Nasjonale laksesenteret, ga statssektretær Rotevatn nyttig “voksenopplæring” i form av nyttig infromasjon og viktig kunnskap. På møtet deltok også lokallagsleder i Namsos Venstre Trond Prytz og gruppeleder Geir Olav Knappe.

I forvaltningen av villaksen fremover vil sjølaksefisket spille en viktig rolle, hevdet Sandnes og Duna. På ettermiddagen fikk Rotevatn en også tid til å besøke Aakervik laks og vilt. Villaksen representrer god butikk både for firskerne og Aakervik laks og vilt. Kilenorfisket og omsetningen hos aakervik sikrer at befolkningen har god tilgang til villaks på fatet om sommeren.

Sveinung Rotevatn og Trond Prytz.

Tidligere på dagen hadde statssektretæren også et møte med Namsos kommune. Tema var den nye Klima- og miljøplanen, som ble vedtatt oppstartet av kommunestyret før jul.

Litt dramatikk ble det også da Frp bestemte seg for å forlate regjeringen denne dagen. “Greit nok at Frp forlater regjeringen, men nå blir det sabla mye jobb fremover”, uttalte Rotevatn.

På kvelden overvar Rotevatn Namos Venstre sitt årsmøte. Der møtte omlag 20 personer.

Kort tid etter besøket ble Sveinung Rotevatn utnevnt til Miljøvernminister i en regjering bestående av Venstre, Krf og Høyre. Godt han fikk med seg et Namsos-besøk før dagene blir enda lengre og travlere. God tur hjem, Sveinung.