Interpellasjon mot vindkraft på Remmafjellet

Remmafjellet (Orkland)

I kommunestyret i dag fremma vi ein interpellasjon mot vindkraft på Remmafjellet. Dessverre var det ordføraren sitt “diplomatiske” alternativ som vart vedteke. Det var ikkje overraskande at det styrande fleirtalet (Sp+Ap+KrF) ikkje ville vere tydeleg mot – men svært overraskande at vi ikkje fekk støtte frå SV. Her følgjer interpellasjonen og forslaga til vedtak:

Nei til vindkraftverk på Remmafjellet

fra Lavrans Skuterud, Orkland Venstre

I forbindelse med høringen av «Nasjonal ramme for vindkraft» vedtok Orkdal kommunestyre 4.9.2019 et forslag fra Orkland Venstre om å oppfordre innehaveren av konsesjonen for Remmafjellet vindkraftverk (Statkraft Vind Utvikling DA) til å skrinlegge utbyggingsplanene. Fellesnemnda for Orkland ville i møte 5.9. ikke støtte denne oppfordringen. I etterkant av møtet fikk Venstre kritikk av nå varaordfører Hilstad for å blande saker slik at enkelte måtte «stemme mot noe de er for», og for at vi ikke heller hadde fremmet motstand mot Remmafjellet vindkraftverk som interpellasjon.

Remmafjellet er det mest konfliktfylte området av de tre områdene som opprinnelig fikk vindkraftkonsesjoner i Snillfjord. Området har så store naturverdier at Fylkesmannen i sin tid hadde innsigelse på planene, mens Miljødirektoratet og Riksantikvaren si «konfliktvurdering av vindkraftområder» satte området i nest høyeste konfliktkategori (D): «Stor konflikt. Tiltaket medfører stor konflikt i forhold til nasjonale miljømål. Reduksjon av konfliktnivået er berre mogleg gjennom omfattande endringar av tiltaket.» Naturverdiene er spesielt hubro, kongeørn, vandrefalk og storlom, inngrepsfrie naturområder og landskap. I «Nasjonal ramme for vindkraft» ble det pekt på at Agdenes og Snillfjord er blant de viktigste områdene for hubrohekkinger i sørdelen av Trøndelag.

I tillegg til naturverdiene er utbygging av Remmafjellet konfliktfylt pga. konsekvenser for friluftsliv. Agdenes kommune uttalte 26.8.10: «Agdenes kommune er negativ til at Remmafjellet vindkraftverk får konsesjon. Ulempene med naturinngrepet står ikke i forhold til eventuell samfunnsøkonomisk nytte» pga. «synlighet, landskap og områdets betydning som rekreasjons- og friluftslivsområde». Og NVE oppsummerte: «Det vektlegges at vindkraftverket vil gi store negative konsekvenser for friluftsliv og ikke middels-liten negativ konsekvens som beskrevet i konsekvensutredningen. Det påpekes at området er tilrettelagt for skiutfart og at innbyggere i Agdenes benytter området hele året».

Gjeldende konsesjon har frist 1.10.2020 for å sette anlegget i drift. Dette vil Statkraft ikke klare, og har derfor søkt om utsetting til 31.12.2024. NVE skriver i brev til konsesjonsinnehavere 27.11.2019 at «Det er etter NVEs vurdering gode argumenter for å innvilge søknader om utsatt frist for idriftsettelse til utgangen av 2021», men utover dette er det ikke aktuelt med utsettelse: «Dersom anleggene ikke er bygget innen frist for idriftsettelse, kan ikke prosjektet realiseres. Det må søkes ny konsesjon med oppdaterte utredninger med utgangspunkt i dagens teknologi dersom prosjektet ønskes videreført.»

Nå må vi lære av situasjonen på Frøya og melde tidlig til NVE og utbyggerinteressene at vi ikke vil ha vindkraft på Remmafjellet. Det oppdaterte kunnskapsgrunnlaget i «Nasjonal ramme for vindkraft» bekreftet de viktige naturverdiene i området. Dessuten har det kommet til andre elementer som taler mot utbyggingen:

• Ørland flystasjon har blitt hovedbase for nasjonale kampfly, blant annet med begrunnelse i den gode tilgangen på øvingsområder i nesten urørt luftrom. Forsvaret er negativ til Remmafjellet vindkraftverk fordi det kan redusere ytelsen til ny radar på Hestgrovheia (pga. redusert varslingsevne og luftromskontroll), gi redusert evne til forsvar av Ørland flystasjon mot Iavtflygende fly og missiler, og resultere i mulig redusert regularitet ved Ørland flyplass under marginale værforhold.
  • Da konsesjonen ble gitt i 2012 ble det tatt hensyn til synlighet av vindturbinene i friluftsområdene. Når det nå bygges borti 100 m høyere turbiner må det gjøres en ny vurdering av plassering. I praksis vil det sannsynligvis bety innskrenking av området.
  • FNs internasjonale naturpanel hevder at tap av natur er en like stor trussel for framtida vår som klimaendringene. Større turbiner vil sannsynligvis gi større negative konsekvenser for fugl.
  • Det er faktisk usikkert om vindkraft i Remmafjellet gir et positivt bidrag i klimakampen. I høringsuttalelsene våre til «Nasjonal ramme for vindkraft» pekte vi på at det ikke er estimert karbonutslipp i forbindelse med ødelegging av myr, og viste til britiske undersøkelser som fant at ødelegging av myr kan frigi mer klimagasser enn strømmen fra vindturbinene kan erstatte.

Viser ellers til saksframlegg og høringsuttalelsen fra Orkland-kommunene til «Nasjonal ramme for vindkraft» for gode vurderinger om hvorfor vi ikke ønsker mer vindkraft i Orkland.

Agdenesingenes motstand mot Remmafjellet vindkraftverk ble ikke hørt i 2010. La de bli det som orklendinger i 2020!

Forslag til vedtak:

Orkland kommunestyre mener ny kunnskap om naturverdier, konsekvenser av større vindturbiner, usikkerhet rundt klimaregnskap ved bygging i myrområder samt forsvarsinteresser taler mot realisering av Remmafjellet vindkraftverk. Vi ønsker å si fra til myndigheter, konsesjonsinnehaver Statkraft Vind Utvikling DA og andre interessenter at vi er negative til utbygging, og støtter NVEs vurdering om at utsetting av oppstart vil kreve ny konsesjon. Vi minner også om høringsuttalelsen fra Orkland fellesnemnd til «Nasjonal ramme for vindkraft» der det også ble etterlyst større satsing på energieffektivisering og oppgradering av eksisterende vannkraft og linjenett. Orkland kommune er negativ til videre vindkraftutbygging i urørt natur inntil bedre vurderinger blir gjort. Klimakampen må vinnes med de mest natur- og miljøvennlige tiltakene.

Ordføraren sitt forslag som vart vedteke:

“Tidligere Snillfjord kommune har godkjent konsesjonsvilkårene for Remmafjellet vindpark. Det er ikke naturlig at Orkland kommunestyre på eget initiativ går inn for å omgjøre Snillfjord kommunes godkjenning. Orkland kommunestyre er kjent med at NVE krever ny konsesjon hvis utbyggingen ikke er ferdig innen 2021. Orkland kommunestyre er enig i denne vurderingen.
Kommunestyret vil påpeke forsvarets innspill om at en utbygging på Remmafjellet kan svekke forsvaret av kampflybasen på Ørlandet. Det er også en økende politisk motstand mot vindkraft. På denne bakgrunn vil det dermed ikke være gitt at en eventuell ny konsesjonssøknad vil få flertall.”