Utnytting av lokale energiressurser

fornybar energi ikon

Politisk uttalelse fra årsmøtet i Møre og Romsdal Venstre 9. Februar 2020

Kraft skal så langt det er mulig produseres der den benyttes. Lokale energikilder bør utnyttes såfremt det ikke kommer i konflikt med andre viktige miljøinteresser da kortreist strøm betyr mindre tap på kraftlinjene og lavere miljøbelastning.

Det må gis statlige insentiver til bygging av private sol-, vann- og vindkraftanlegg i form eksempelvis fullt fradrag over skatteseddelen. Skal klimamålene nås, må hver og en av oss gis mulighet til å delta på samme måte som ved elbilsatsingen.

Andre energikilder som bør utnyttes, er eksempelvis kjølevannet fra store prosessanlegg som gass-prosesseringsanlegget i Nyhamna på Aukra. Her finnes enorme energimengder som går til spille. Det offentlige må sette krav til at dette utnyttes.

Regjeringa har målsetninger om vesentlig vekst i havbruksnæringa innen bærekraftige rammer, og det vil være av nasjonal betydning å få erfaring og kunnskap om storskala drift som gir redusert miljøbelastning. Etablering av landbasert akvakulturvirksomhet som utnytter spillvarmen fra store prosessanlegg gir oss en unik mulighet til å høste kunnskap og videreutvikle oppdrettsnæringen i en mer miljøvennlig retning.