Innlegg: Norge forsterker klimamålet for 2030

Klima
Venstre har høyere ambisjoner for klimapolitikken., Foto: iStock

Dette innlegget stod på trykk i Strandbuen 14. februar.

Sist uke meldte Norge inn et forsterket klimamål under Parisavtalen. Norges forsterkede klimamål er å redusere utslippene med minst 50 prosent og opp mot 55 prosent sammenlignet med 1990-nivå.

Norge er nå et av de første landene i verden til å melde inn et forsterket mål om klimakutt til FN. Beslutningen viser at Venstre i regjering bidrar til et viktig skritt mot et grønt skifte i Norge.

Menneskeskapte klimaendringer er ved siden av tapet naturmangfold vår tids største utfordring. Fortsatt temperaturstigning truer mennesker, samfunn og natur. Jo lenger vi venter med å omstille og tilpasse oss, jo dyrere og vanskeligere vil det bli, og vi løper en risiko for irreversible og drastiske klimaeffekter.

I Strand har Venstre fått gjennomslag for 70 % utslippskutt og sikring av det biologiske mangfoldet i den nylig vedtatte samfunnsdelen av kommuneplanen som gjelder frem til 2035.

Venstre har klokkertro på at klimakrisen kan løses, og gjort på rette måten kan vi danne grunnlaget for ny bærekraftig vekst og nye arbeidsplasser. Det arbeider Venstre for hver dag både lokalt, regionalt og i regjering.

Av Erik Nyman-Apelset, leder av Strand Venstre
og Kjartan Alexander Lunde, leder av Rogaland Venstre.