Glem drømmen om Trøndelag

Det er oppfordringen fra lederne i lokallagene i Kristiansund for henholdsvis Høyre og Venstre Idar Slatlem (H) og Tord Nygård(V) har sammen skrevet leserbrev publisert i ksu.no og tk.no. Undersøkelse utført av KNN blant næringslivet i Kristiansund og Nordmøre som viser at bedriftene ikke ønsker endring av regiongrensen

Leserbrev: Drømmen om Trøndelag
Næringslivet på Nordmøre er i hovedsak imot en flytting av regionsgrensen, kan vi lese i TK 20.2. Og de har helt rett. Det næringslivet ønsker seg er Nordmøre som en større enhet, sterkere kommunale funksjoner og ett samlet Nordmøre. Det er fordi de vet at det er den berømte kjøttvekta som teller i tildelinger, i effektivitet og i kvalitative sterke enheter.

Kommunene er premissgivere for næringslivet. De ønsker seg forutsigbarhet, profesjonalitet og effektiv kommunal saksbehandling. Dette gjelder i alt fra byggesaker, reguleringsplaner, samferdsel, skole og barnehage og en helhetlig positiv samfunnsutvikling både for nærings- og befolkningsutvikling. Vi opplever ikke at det er et motsetningsforhold mellom folket og næringslivets ønske, men mellom næringslivet og det politiske etablissementet.

Det felles initiativet som kommer fra kommunene Smøla, Aure og Kristiansund om en utredning av spørsmålet om en overflytting av de nevnte kommunene til Trøndelag er i utgangspunktet bortkastet fokus og energi og det er grunn til å reise en advarende pekefinger.

Uaktuelt for Kristiansund
– Det er for det første Stortinget gjennom en behandling i kommunal og moderniseringsdepartementet som avgjør fylkesgrensene i Norge, ikke de lokale kommunestyrene.
– Uttalelsene fra kommunaldepartementet så langt, er at små kommuner som Aure og Smøla kan ha en mulighet for et regionskifte, men det er uaktuelt for Kristiansund å få til en slik løsning. Det vil ha for store ringvirkninger for fylket og de gjenværende nordmørs-kommunene.
– Det er for det tredje en stor bekymring i nevnte departement rundt samfunnsutviklingen på Nordmøre. Men denne går ikke på om en er i det ene eller det andre fylket, men på den manglende kommuneprosessen på Nordmøre. En prosess som ikke har gitt noen resultater.
– For det fjerde er befolkningsnedgangen og samfunnsutviklingen for Nordmøre som region, og da spesielt Kristiansund som regionsenter, meget bekymringsfull.
– For det femte så er ikke Oslo uopplyst om Nordmøre sin situasjon. Nyutnevnt statssekretær i Kommunal- og moderniseringsdepartementet Heidi Nakken fra Fiksdal i Vestnes kommune kjenner situasjonen meget godt.

Styrk samarbeidet
I Romsdal har Molde, Misund og Nesset funnet sammen og styrket seg, Hustadvika kommune har oppstått av gamle Eide og Fræna. Nye Ålesund kommune (gamle Ålesund, Haram, Sandøy, Skodje og Ørskog) er nå større enn hele Nordmøre til sammen. Til og med gamle Norddal og Stordal har funnet sammen og blitt til Fjord kommune. Det samme har Volda og Hornindal, som kom fra Sogn og Fjordane. Nordmøre «mistet» Halsa til Heim. Summen av alt dette flytter det demografiske sentrum i fylket sørover og Nordmøre mister enda mer innflytelse. I kommunereformen har 119 forskjellige kommuner blitt 47 nye – på Nordmøre er vi mer fragmentert og splittet enn på lenge.

Venstre i Kristiansund foreslo i bystyrets behandling 04.02.20 å heller opprette et utvalg som kunne se på hva som kan gjøres for å styrke samarbeidet mellom kommunene på Nordmøre. Det er her Kristiansund bør bruke energi, spesielt med tanke på at kommunereformen fortsetter med samme insentiv som før, i motsetning til regionreformen som er avsluttet og ferdig.

Dessverre fikk forslaget bare stemmene fra Venstre og Høyre (4 av 45) og falt. At Sp, AP og NML er imot dette er bare trist. Det er på tide å våkne fra drømmen om Trøndelag!

Ksu.no 21.02.20 Drømmen om Trøndelag

tk.no 24.02.20 H og V i Kristiansund: Glem Trøndelag!

Skjermdump tk 25.02.20