Krisepakker må treffe Atlanterhavsparken og andre opplevelsessentra

Sel i Atlanterhavsparken, Foto:R.Helseth

Atlanterhavsparken spesielt og opplevelsessentra generelt har store problemer etter påleggene som kom fra staten om å stenge ned virksomheten på grunn av koronaen. Møre og Romsdal Venstre har sammen med flere Venstrepolitikere sendt innspill til stortingsgruppa og våre ministre der vi ber om at tiltak må komme som treffer behov der dyrevelferd er helt sentralt å ivareta.

Innspill tiltak krisepakker:

Krisepakker må treffe Atlanterhavsparken og andre opplevelsessentra

Opplevelsesnæring innenfor reiseliv er av største betydning for verdiskapinga i Møre og Romsdal. Konsekvensene er blitt svært negative for alle aktører innenfor denne bransjen.

Vi vil her rette opppmerksomheten mot bedrifter hvor løpende vedlikehold utgjør en stor del av driftskostnadene, og der vedlikehold ikke kan stoppes ved nedstenging uten å bli påført unormalt store oppstartkostnader. De må få en egen økonomisk ordning som sikrer at bedriften kan ha nok ansatte i jobb for vedlikeholdsarbeidet.

Spesielt vanskelig er det for Atlanterhavsparken med akvariet som har dyrevern som sitt viktigste hensyn å ta ved siden av utfordringene for økonomi og generell drift.

Sunnmørsposten har hatt flere oppslag om akvariet de siste dagene, og blant annet er en kronerulling satt i gang for å bistå. Det viser engasjementet, og samtidig tydeliggjøres alvoret bokstavelig talt. Det er livsnødvendig at kommende krisepakke fra staten omfavner institusjoner som Atlanterhavsparken og andre opplevelsessentra.

Vi leser også i oppslag i Sunnmørsposten at stortingspolitikerne valgt inn fra Møre og Romsdal er kjent med saken og de antyder at tiltak vil komme.
Venstre har denne perioden ingen representant på Stortinget fra Møre og Romsdal. Imidlertid opplever vi å ha god dialog med våre stortingsrepresentanter og regjeringsapparatet.

Fylkesstyret i Møre og Romsdal Venstre sammen med en knippe Venstrepolitikere vil derfor med denne henvendelsen på det sterkeste oppfordre til at Atlanterhavsparken får hjelp til både å sikre dyrevernhensyn og til å komme seg over kneika slik at drifta er på skinner når samfunnet igjen kan åpnes opp. Likeså ber vi om at bedrifter som opplevelsessentra der vedlikehold ikke kan stoppes ved nedstenging uten å bli påført unormalt store oppstartkostnader, blir tilgodesett i nye krisepakker.

Møre og Romsdal Venstre
Ragnhild Helseth, fylkesleder
Lena Landsverk Sande, ordfører Vanylven
Annika Brandal, varaordfører Hareid