La gressklipperen stå noen uker til!

Ta vare på naturen - bildegrafikk av bie i fargerik natur
Ill: Venstre

Våren er for fullt over oss, og vårblomstene springer fram mellom hver grastuft på plenen. Bier, sommerfugler, marihøner og andre insekter som kvikner til fra vinterdvalen er helt avhengige av vårblomster. Disse insekta trenger vi for pollinering og det naturlige økosystemet, men mange sulter når vårblomstene blir kutta tidlig.

Ved å la plenen gro noen uker ekstra gir vi et godt utgangspunkt for pollinering, biologisk mangfold og en frodig sommer.

Det foregår en massiv insektdød. En trussel som rammer hele vårt økosystem. Uten insekter får vi knapt noen blomster, frukt, bær, grønnsaker og trær. Og de er avgjørende som føde for fugler og amfibier, som også er på kraftig tilbakefall.

Her kan kommunen gjøre en stor forskjell, ved å la sine områder gro, men det kan også vi gjøre hjemme hos oss sjøl.

La villbringebærplantene, markblomsten og -jordbæra få litt ekstra plass i hagen. Så noen solsikker, ryllik og liknende i potter og bed. Drill noen hull i en gammal stubbe og lag insekthotell. Dropp round-up og andre insektfiendtlige miljøgifter.

Ikke minst kan vi med god samvittighet la gressklipperen stå noen ekstra uker utover våren.

Til glede for frukthagen, dyrelivet og økosystemet.

Ole Andreas Sørli-Sidselssønn
På oppfordring fra Geir Angeltveit, Stord Venstre