Planfritt kryss på Skogn må realiseres

Stortingsrepresentant Jon Gunnes, kommunestyrerepresentant Karl Meinert Buchholdt i Levanger Venstre (i midten) og fylkesleder Tove Eivindsen.
Stortingsrepresentant Jon Gunnes, Karl Meinert Buchholdt i Trøndelag Venstre (i midten) og fylkesleder Tove Eivindsen., Foto: Bjørn Værnes Fiske

Det har gjennom flere år blitt arbeidet for å få på plass en planfri kryssløsning av jernbanen på Skogn. Skogn er det nest største tettstedet i Levanger kommune og det syvende største tettstedet i gamle Nord-Trøndelag fylke.

Skogn sentrum er i dag delt i to, med boliger på den ene siden av jernbanen, og butikker, skole, barnehage og idrettsanlegg på den andre siden. Dette medfører at det blir mye kryssing av jernbanen, og det har gjennom årene ført til mange farlige situasjoner.

Levanger kommune vedtok en reguleringsplan for en planfri kryssløsning på Skogn i 2018. Et avgjørende steg for realisering er å få finansieringen på plass. Prosjektet har et kostnadsoverslag på over 100 millioner kroner, og finansiering har tidligere vært skissert med en lik fordeling av kostnadene mellom kommune, fylkeskommune og Staten v/Bane Nor. Dette gikk ikke i orden fordi Bane Nor ikke ønsket å gå for en slik løsning.

Trøndelag Venstre støtter opp om arbeidet med å få finansiert bygging av et planfritt kryss på Skogn, og ber Staten v/ Bane Nor skaffe nødvendige økonomiske midler til å finansiere realiseringen i et spleiselag med kommune og fylkeskommune.

Noen fakta om Venstres tidligere engasjement i saken:

1. Fylkestingsrepresentant Marita R. Røthe stilte skriftlig spørsmål om finansiering til samferdselsråden i Nord-Trøndelag i 2014.

2. Stortingsrepresentant André N. Skjelstad har stilt skriftlige spørsmål om finansiering til daværende samferdselsminister i 2014, 2017 og 2020.

Uttalelsen ble enstemmig vedtatt av styret i Trøndelag Venstre 13. juni 2020.