Etterlengtet oppgradering av busstilbudet på Haugalandet

Buss i Haugesund sentrum, Foto: Elisabeth Tønnesen / Kolumbus

Onsdag 1. juli kommer en etterlengtet oppgradering av busstilbudet på Haugalandet. Mange nye topp moderne busser og vesentlig flere avganger å velge mellom gir Haugalandet et løft i særklasse innen kollektivtrafikken.

Alle bussene på Haugalandet skiftes ut, som betyr 85 nye busser. 17 av disse skal bli elbusser. Det blir den første storsatsingen på elbusser i Rogaland.

– Det er noe vi i Venstre har arbeidet lenge for å få til. Dermed var det veldig kjekt for oss da flertallet i fylkestinget ble med på dette i fjor vår og når det endelig nå kommer på plass, sier Rogaland Venstres gruppeleder, Kjartan Alexander Lunde.

Elbussene medfører at 3 700 tonn CO₂ kuttes per år, sammenlignet med den forrige busskontrakten.

– Venstre arbeider for å gjøre det enklere og billigere å reise miljøvennlig. Derfor jobber vi hver dag for å legge bedre til rette for de som går, sykler og reiser kollektivt. Satsingen på busstilbudet på Haugalandet som nå kommer har vi gledet oss lenge til og den viser viktigheten av at Venstre har hånden på rattet, sier Lunde.

I tillegg til nye flott busser så blir også antallet leddbusser nesten tredoblet, fra dagens 8 til 22 med de nye. Det blir også 59 flere bussavganger på hverdagene og 42 nye avganger på lørdagene. Sanntidssystemet får også en oppgradering.

– Sanntidssystemet som til nå har vært svært ustabilt på Haugalandet blir oppgradert med nytt utstyr som skal sørge for en mer stabil tjeneste. Dermed vil folk få informasjon om når bussen faktisk går, sier Venstre-lederen til Radio Haugaland.

Hør intervju om forbedringene i busstilbudet på Radio Haugaland sin podcast under: