Vil ha Ingvild og Emma på “Tinget”!

Ingvild Wetrhus Thorsvik
Ingvild Wetrhus Thorsvik, Foto: Sveinung Bråthen

Agder Venstre vil ha Ingvild og Emma på tinget.

Nominasjonskomiteen foreslår Ingvild Thorsvik og Emma Lind som toppkandidater på en identisk liste for hele Agder. Med seg får de et lag med spennende og variert erfaring, og tilknytning i hele Agder. Lista består av 6 kvinner og 4 menn, med et aldersspenn fra 18 til 59 år.

Ingvild Wetrhus Thorsvik topper listeforslaget. Hun er 28 år, utdannet jurist og arbeider som advokatfullmektig hos Sørlandsadvokatene. Hun har lang fartstid i politikken, fra 2015 til 2019 var hun varaordfører i Mandal og ved forrige stortingsvalg sto hun på 2.plass på den felles stortingslista. På spørsmål om hvorfor hun meldte seg inn i Venstre, svarer Ingvild at «Jeg ble med i Venstre som femtenåring etter å ha engasjert meg for at min hjemkommune Mandal, skulle bli en fairtradekommune, og jeg oppdaget at Unge Venstre hadde et stort fokus på rettferdig handel.». Ingvild er særlig opptatt av klima og miljø, dyrevelferd, likestilling og sosialt ansvar. «Jeg er både stolt og glad for å bli innstilt av nominasjonskomiteen. Jeg er utrolig glad i og brenner for Venstre og for Agder, så jeg gleder meg til å jobbe for begge deler, om jeg skulle bli valgt av nominasjonsmøtet.» avslutter Ingvild.

På andreplass på listeforslaget står Emma Lind. Hun har bakgrunn som forsker, og har siden januar vært politisk rådgiver for kultur- og likestillingsminister Abid Raja. Emma har bak seg en periode som medlem av bystyret og kulturstyret i Kristiansand. Hun sto sentralt i arbeidet med å få kunstsiloen realisert. Emma er særlig opptatt av helse, næringsliv og kulturpolitikk.

Ingvild og Emma får med seg Pål Koren Pedersen og Tone Lise Avdal i toppkvartetten. Pål har vært sentral i politikken i Arendal siden 2011 som medlem av formannskapet og leder av komite for kultur, næring og miljø. Nettopp disse tre saksfeltene er også de Pål er mest opptatt av, samtidig som han uttaler at helheten er aller viktigst. Tone Lise Avdal er inne i sin andre periode i kommunestyret i Bykle og er nå varaordfører i kommunen. Hun meldte seg inn i Venstre på grunn av partiets tydelige sosialliberale profil. Om nominasjonen som fjerdekandidat sier hun at, «Agder Venstre skal representere hele Agder, derfor er det viktig med representasjon fra distriktet, hvor Setesdal er en viktig region. Jeg er takknemlig for innstillingen om å få være den representanten.»
«Nominasjonskomiteen er svært fornøyd med å presentere en liste med mange spennende kandidater. Vi har kandidater som forstår hvordan vi skal skape flere jobber, kutte utslipp og sørge for at flere i Agder får det bedre. Agder Venstre var ikke langt unna å få representanter på Stortinget i 2013 og 2017, i 2021 skal vi klare det.» sier leder av nominasjonskomiteen, Torunn Sandvand.

Lista i sin helhet:

1. Ingvild W. Thorsvik- 1991- Kristiansand