-Leverandørindustrien sentral i det grønne skiftet

Fylkesleder Ragnhild Helseth, Møre og Romsdal Venstre, Foto: Oda Scheele

Generell politisk debatt gir muligheten til å ta opp de tema og saker som særlig opptar delegaten. Fylkesleder Ragnhild Helseth valgte å snakke om leverandørinsdustrien sin sentrale rolle i det grønne skiftet. -En næring av stor betydning på Nordvestlandet som vil ha en nøkkelrolle i den grønne omstillinga, sa Helseth blant annet på Venstres landsmøte 2020. Hele innlegget er gjengitt her.

Leverandørindustrien sentral i det grønne skiftet

Langs kysten finner vi mange av de små og mellomstore bedriftene i Norge. Eierne er ofte lokale bedriftseiere som selv tar aktiv del i driften.

Leverandørindustriene kommer fra disse miljøene, og leverer varer og tjenester til de store næringene som petroleum og havbruk, skipsbygging, landbruk og fiskeri. De er av stor betydning for verdiskaping nå og fremover og har en nøkkelrolle i den grønne omstillinga.

Leveranser gjelder alt fra verktøy, til datautstyr, matforsyninger, arbeidsklær, til konsulenttjenester og service, for å ha nevnt et knippe.

Et eksempel er virksomheter som yter service på undervannsinstallasjoner, der mye ligner om det er konstruksjoner for oppdrett eller petroleum, eller rydde havbunnen for plast. Eller den satsinga på havvind og CO2-fangst og lagring som nå er under utvikling.

Anbefalingene fra det bredt sammensatte Klimaomstillingsutvalget som nylig la fram sin rapport, gir ei ny retning for petroleumspolitikken i en tid med økende klimarisiko.

Oljeleverandørinsdustrien har gjort en dreining, både for å effektivisere og gjøre seg mer miljøvennlig. Og de har allerede kommet godt inn i nye markeder. I dag kan samme leverandør yte tjenester både til sine gamle kunder i olje- og gassnæringen, og til de nye kundene som operere innenfor det grønne segmentet. Denne omstillinga erfarer vi skjer allerede innenfor mange av bedriftene på Nordvestlandet.

Leverandørindustrien står sentralt i det grønne skiftet.

Vi må gjennomføre en rekke tiltak for å stimulere vekst i næringslivet på naturens premisser. Det gir oppgaver for små og mellomstore bedrifter for gründerskap og innovasjon, og det samme også for industriell virksomhet slik som maritim og marin næring.

Venstre har fått til gode økonomiske insentiver og sosiale ordninger for selvstendig næringsdrivende. Vi er ikke helt i mål ennå, så det arbeidet vil fortsette også de kommende år med Venstre ved roret.

Venstres landsmøte 2020. Innlegg Generell politisk debatt 26.09.20
v/fylkesleder Ragnhild Helseth, Møre og Romsdal Venstre