Innlegg: Et statsbudsjett for framtida

Kjartan A. Lunde og Erik R. Nyman-Apelset, Foto: Strand Venstre

Regjeringen har nå lagt fram forslag til statsbudsjett for 2021. Det er et budsjett som kutter utslipp, satser på kunnskap og skaper flere arbeidsplasser. Med Venstre i regjering går klimagassutslippene ned, og vi er i rute til å nå klimamålene for 2020. Vi foreslår med dette tidenes klimabudsjett, og det er første skritt på veien mot å nå målene for 2030.

Budsjettforslaget er preget av koronapandemien som har hatt store konsekvenser for folk og for næringslivet. Regjeringen foreslår å styrke helsevesenet og kommunene for å håndtere smittesituasjonen, og viderefører kompensasjonsordningene for bedrifter og arbeidstakere som taper inntekter på grunn av virusutbruddet.

Kunnskap gir frihet. Utdanning sikrer at alle kan leve gode liv og ha en arbeidsplass å gå til. Derfor satser Venstre på skolen, og styrker budsjettet fra grunnskolen til videregående skole og universitetssektoren. I tillegg sørger vi for billigere skolefritidsordning for familier med lave inntekter, og utvider ordningen med inntektsgradert foreldrebetaling til å også gjelde 3. og 4. klassinger. Det er viktig for å nå de barna som har størst nytte av tilbudet.

Norge skal ut av krisen. For Venstre er det viktig å ta vare på de små og mellomstore bedriftene våre, og støtte det innovative næringslivet som skaper fremtidens arbeidsplasser.

Vi i Venstre er stolte over å være med på et budsjett som kutter utslipp, satser på kunnskap og skaper flere arbeidsplasser.

Kjartan Alexander Lunde, leder av Rogaland Venstre

Erik Nyman-Apelset, leder av Strand Venstre