Ikke skrenk inn lokaldemokratiet!

Et velfungerende lokaldemokrati er grunnleggende for en velfungerende kommune.

Venstre og Rødt reagerer på vedtaket som ble gjort i formannskapet, og som skal opp i bystyret denne uken (PS20/128), hvor flertallet vil legge begrensninger på praksis rundt interpellasjoner.

Som folkevalgte har vi et særlig ansvar for å ikke bare vedlikeholde, men også utvide demokratiet. Vi skal sørge for at flere stemmer kan bli hørt, blant annet ved å løfte saker som folk er opptatt av til bystyrets talerstol. Nå vil flertallet i bystyret begrense denne muligheten, gjennom å endre reglene rundt interpellasjoner. Det reagerer vi sterkt på, fordi det i praksis betyr en ikke så rent liten innskrenking av lokaldemokratiet.

For noen år siden var det stor oppmerksomhet rundt tilstanden til demokratiet i Bodø, og det ble satt i gang et demokratiprosjekt som skulle bedre forholdene. Hva som kom ut at demokratiprosjektet er litt uklart for oss. Men mye tyder på at viljen til å pleie folkestyret bare var et blaff.

Dagens flertall har som kjent én stemmes overvekt i bystyret, og kan i prinsippet trumfe gjennom alt de blir enige om. Diskusjonene i flertallskonstellasjonen er avgjort på bakrommet, og allmennheten har null innsyn i diskusjonene der. Sakene på sakslista er satt opp av komiteledere og ordfører – som alle er en del av det samme flertallet. I vår kvasi-parlamentariske styringsmodell, har et knappest mulig flertall dermed all makt, både i stemmetall og frikjøpsressurser.

Ettersom flertallet i praksis styrer bystyrets agenda og vedtak, er bystyremedlemmenes mulighet til å stille spørsmål, løfte debatter og sette saker på dagsorden en viktig sikkerhetsventil for at makta i bystyret skal kunne utfordres, og innbyggernes stemme bli hørt. Dette kan vi gjøre gjennom interpellasjoner, skriftlige og spontane spørsmål og forslag til uttalelser. For at disse skal fungere etter hensikten, må det gis rom og settes av tid til dem.

Rådmannen mener bystyret bruker for mye tid på interpellasjoner og har foreslått å begrense både hva de kan omhandle, tiden vi skal bruke på debatten, samt flytte dem til slutten av møtet. Flertallet stemte for dette i formannskapet og mente det ikke var så farlig å gjøre disse endringene.

Rødt og Venstre mener derimot dette er en unødvendig og uønsket innsnevring av de folkevalgtes mulighet til å løfte saker og debatter inn i bystyresalen. All erfaring tilsier også at mediedekningen og den offentlige interessen rundt bystyrets agenda daler jo lenger ut i møtet sakene behandles. At rådmannen har bedre ting å bruke tiden på, kan vi forstå. Men at våre bystyrekolleger også mener det er forbundet med plunder og heft at demokrati utøves i folkevalgte organer, reagerer vi sterkt på.

Vi har sett flere tendenser til at flertallet velger minste motstands vei i lokaldemokratiet i Bodø. I mars avlyste de alle møter i folkevalgte organer, og flyttet makten inn i formannskapet, der den ble samlet på færre hender. Dette til tross for at digitale møter var et fullgodt alternativ under nedstengingen. Sist uke var alle partiene invitert til dialogmøte med skolelederne i kommunen. Der møtte ingen fra flertallspartiene opp, mens ‘opposisjonen’ møtte fulltallig.

Det lover ikke godt for lokaldemokratiet når flertallet hever terskelen for både å møte folk og å la deres stemmer bli hørt. Når bystyret skal behandle sitt eget reglement denne uken, håper vi dere lytter til mindretallet, og ikke trumfer gjennom en innskrenkning av lokaldemokratiet med én skarve stemmes overvekt.

Ida Gudding Johnsen, gruppeleder Venstre
Synne Bjørbæk, gruppeleder Rødt