Venstres gjennomslag i Bærumsbudsjettet for 2021

Wenche Steen er gruppeleder for Venstre, foto: Johan Malvik

Pandemien har satt kommuneøkonomien under press, men selv i et presset år har Venstre fått mange viktige gjennomslag i budsjettbehandlingen.

Tydelig Venstre-stempel på budsjettet

Hvert år vedtar kommunestyret et budsjett for det kommende året og et handlingsprogram for de neste fire årene. Bærum kommunestyre vedtok i dag budsjettet for 2021 og handlingsprogrammet for 2021-2024. Venstre har forhandlet med Høyre, FrP og KrF om et felles budsjettforlslag.

23. september la Kommunedirektøren frem sitt forslag til budsjett og handlingsprogram. Der var det foreslått å kutte i flere tilbud, som ungdom og fritid, Berger svømmehall, ressursteam for ungdom og akutthjelpen. Venstre har fått gjennomslag for å reversere flere av Kommunedirektørens foreslåtte kutt.

– Jeg er veldig fornøyd med at vi klarer å skjerme mange viktige tilbud som betyr mye for innbyggerne våre. I tillegg har vi fått gjennomslag for å styrke arbeidet med natur, byplanlegging og kulturminnevern, sier Wenche Steen, gruppeleder for Bærum Venstre.

Venstre-gjennomslag i budsjettet for 2021:

• Akutthjelpen avvikles ikke.
  • Ressursteam for ungdom avvikles ikke.
  • Det foreslåtte kuttet på 1 million i ungdom og fritid i 2021 reverseres.
  • Berger svømmehall videreføres som publikumsbad i ett år, for å evaluere publikumsutviklingen etter åpning av ny svømmehall på Rud.
  • 120 000 til etablering og drift av frivegger for gatekunst.
  • 150 000 i tilskudd til Grinimuseet.
  • 2 millioner til å forlenge prosjektet med styrket ulovlighetsoppfølgning i byggesaker.
  • 1 million til registrering og oppdatering av kulturminner.
  • 1 million til styrket kapasitet innen by- og tettstedsutvikling (trappes opp til 2 mill. i 2022).
  • 500 000 til styrket bemanning for kartlegging, registrering og oppfølging av lovpålagte oppgaver innen ivaretakelse av naturmangfold (trappes opp til 1 mill. i 2022).
  • Kommunedirektøren skal utrede muligheten for å etablere kulturhus for ungdom, ungdomshus eller andre møteplasser for ungdom sentralt i Sandvika og på Bekkestua.
  • Kommunedirektøren bes gå videre med planarbeidet om åpning av Ståvibekken og Eiksbekken, samt åpning av Hoslebekken gjennom Gjønnesparken.