Budsjettenighet i Strand

Budsjett 2021
Ill: iStock / V

I dag vedtar kommunestyret budsjett for 2021. Rådmannen la tidligere i høst frem et stramt budsjettforslag med mange kuttforslag.

Sammen med partiene i posisjonen har Venstre klart å komme fram til et budsjett der flere satsninger er tatt inn igjen. Men vi har ikke funnet rom for å ta inn igjen alle kutt og vi har stor forståelse for at dette kan bli krevende ute i virksomhetene i kommunen.

Venstre vil spesielt trekke fram at vi tar inn igjen midler som gjør at barnefamilier som mottar sosialstønad ikke får avkorting i sosialstønaden når de får barnetrygd. Dette mener vi er en ubyråkratisk og treffsikker måte å hjelpe disse familiene. Vi fortsetter også en sterk satsing på rusfeltet i kommunen vår.

Vi tar også inn igjen kuttene som var foreslått i kulturfeltet. Hadde de blitt gjennomført ville det gått hardt utover tilbudet til mange i Strand ikke minst kulturskole og korps.

Plan for grønn mobilitet skal følges opp med midler hvert år fremover. Dette skal bidra til å gjøre det enklere å velge bort bilen og gjøre det tryggere for gående og syklister å ferdes i trafikken.

Venstre har også fått gjennomslag for å legge inn igjen midler til isbane ifb. uteområdet på nye Fjelltun skole.

Videre ber vi rådmannen legge frem en sak om plassering og finansiering av en dagsturhytte i Strand. SR-bank stiftelsen skal bidra med 6 millioner kr til dagsturhytteprosjektet i Rogaland som betyr at vi kan få kr 250 000 i støtte. Dagsturhyttene ligger inn under spillemiddelordningen samt at vi får momsrefusjon og Rogaland fylkeskommune har kjøpt plantegninger og bidrar med prosjektansvaret.

Rådmannen bes legge frem en sak for kommunestyret, i løpet av første halvår 2021, om en plan for at Strand kommune skal bli sertifisert som miljøfyrtårn.