Uttalelse: Urban folkehøgskole i Stavanger

foto: Stavanger Urban Folkehøgskole

Under helgens digitale fylkesårsmøte vedtok Rogaland Venstre lørdag 20. februar 2021 en uttalelse om at vi ønsker en urban folkehøgskole i Stavanger.

Rogaland Venstre ønsker at det skal så raskt som mulig etablere en folkehøgskole i Stavanger. Stavanger Urban Folkehøgskole har arbeidet for å realisere dette over flere år. Folkehøgskolen ønsker å etablere seg i sentrum.

Norges første urbane folkehøgskole har det grønne skiftet som læringsplan og skolen vil skape et urbant læringsfelleskap for grønn omstilling og entreprenørskap sammen med byens næringsliv, og kommunale og frivillige aktører. En skole for miljø og klima som vil skape grønne arbeidsplasser.

Folkehøgskolen vil legge til rette for at unge menneskers engasjement i klimakampen vil kunne bli til relevant kompetanse og utdanning. Skolens hovedtemaer – det grønne skiftet og urbanisme – vil øke i aktualitet i tiårene som ligger foran oss. Kunnskap og kompetanse om hva som gjør en by attraktiv for unge mennesker, vil også bli en ettertraktet vare. Skolens mål er å gi elevene kunnskap og handlingskompetanse for grønn urbanisme og bærekraftig livsførsel.

Rogaland Venstre støtter etableringen. Dette vil etter vår mening bli den første folkehøgskolen som blir grunnlagt som konsekvens av klimaendringer og som har det grønne skiftet på læreplanen på alle undervisningsområder.

Rogaland Venstre ber om at skolen får støtte i kommende statsbudsjett.