Ikke flertall i Nes for restaurering av Flakstadmåsan/Jødahlsmåsan

Ole Andreas Sørli-Sidselssønn / PowerPoint

Kommunestyret i Ullensaker vedtok tirsdag 22.06.2021 å inngå samarbeid med grunneiere av Flakstadmåsan/Jødahlsmåsan om å søke statlige midler til restaurering av myra. Dette etter initiativ av Ullensaker Venstres Thorbjørn Merkesdal, som samarbeider tett med den rødgrønne posisjonen med bl.a. Ap og Sp.

Venstres gruppeleder i Nes kommune, Ole Andreas Sørli-Sidselssønn, fremmet et likelydende forslag i kommunestyret i Nes samme dag, men fikk ikke flertall.

Nes Arbeiderparti ønsker ikke å ta ansvar for miljøet, fordi private aktører tidligere har profittert på området. At området i dag ikke er i drift og bare fungerer som skorstein for klimagassutslipp var ikke av betydning.

Nes Senterparti ønsker heller ikke å ta ansvar, for dem er det viktigere med klimafiendtlig jorbruk som skal fases ut.

Forslaget fremmet av Sørli-Sidselssønn kan leses under:

1. Kommunestyret ber kommunedirektøren starte arbeid med målsetning om restaurering av Jødahlsmåsan/Flakstadmåsan så snart som mulig. Stortinget har i revidert nasjonalbudsjett bevilget ytterligere 10 millioner kroner til restaurering av myr og annen våtmark. Arbeidet må skje i samarbeid med grunneierne og et makeskifte av et område med tilsvarende verdi kan vurderes som virkemiddel, Ullensaker kommune må kontaktes for å sondere mulighetene for et samarbeid. Kommunedirektøren bes iverksette dette så snart som mulig og informere formannskapet som økonomiutvalg om arbeidet og komme tilbake med en politisk sak når omforent løsning er avklart.

2. Det avsettes økonomisk ramme med tak på 100 000 kroner til arbeidet med restaurering av Jødahlsmåsan/Flakstadmåsan.