La blomstene stå, og humla suse!

Luisa Arango

“Naturen og det biologiske mangfoldet er vårt eksistensgrunnlag. Naturen kan beskytte oss mot katastrofale konsekvenser av klimaendringer og er hjem til de artene vi deler jorden med. Ikke minst er naturen kilde til livskvalitet og gode opplevelser. Derfor må vi ta vare på naturen, både for oss og dem som kommer etter oss.” (Venstre program).

Venstre har presentert 12 valgløfter til stortingsvalget i høst. Et av dem er å ta bedre vare på naturen vår.

Vi lever i en naturkrise, tap av biologisk mangfold er svært bekymringsfullt. Venstres nye politiske program understreker viktigheten av å være kreative og finne løsninger som demmer opp for dette. Et forslag som kommunestyrerepresentant Kristian Botten Pedersen vil fremme etter ferien er at kommunen setter av en prosentandel av de store arealene med gressplen til blomsterenger.

I tillegg til at blomsterenger er bra for miljøet, er dette også et godt folkehelsetiltak, hevder Botten Pedersen.