Glitrende besøk av Venstreleder Guri Melby

Frå markeringa ved Stette Montesorriskule. Guri Melby og born ved skulen. , Foto: Annika Brandal

Både sola og Venstre skinte da partileder og kunnskapsminister Guri Melby besøkte Ålesund 23.august. Venstre seiler på en medgangsbølge, og stemningen var deretter på alle arrangementene i programmet.

Med i følget til Guri var førstekandidat Lena Landsverk Sande, sammen med andrekandidat /fylkesleder Ragnhild Helseth og valgkampsekretær Annika Brandal, og med lokallagsleder Jack Blindheim i spissen for Ålesund Venstre.

Fiskeri, klima og EØS
Fiskeripolitikk var første post på programmet. Møte med Fiskebåt og Sunnmøre og Romsdal fiskesalslag. Der var særlig klima og EØS på agendaen. Havgående fiskefartøy må få sjansen til gradvis å tilpasse seg kravene som klimaplanen setter. Det gjøres innovasjon og skip bygges som reduserer klimautslipp, og flere løsninger vil komme. Fiskebåter går etter der fisken er, et viktig hensyn når valg energiløsninger skal velges. EØS-avtalen er helt nødvendig for at norske fiskere skal få solgt fangsten, og få betalt. Uten EØS vil høye tollsatser gjøre fiske ulønnsomt. Veldig viktig å gjøre kjent for velgerne.

Yrkesfag og skoleåpning
Borgund videregående skole inviterte kunnskapsministeren til å holde velkomsttalen for elevene første skoledag etter ferien. Et flott øyeblikk med 500 elever tilstede i salen. Skolen tilbyr yrkesfaglie studieretninger, og statsråden fikk omvisning i skolebygget med orientering fra elever om de ulike studieretningene.

Grunnsteiner lagt ned på Stette Montesorriskule
Stette Montesorriskule en suksess av en privat barneskole. Den ble etablert på initiativ av innbyggere da tidligere Skodje kommune ville legge ned barneskolen på Stette. Nå har skolen plassproblem, og er i ferd med å bygge ut. Kunnskapsminister Guri fikk være med og legge grunnsteier til nybygget, der alle elevene sammen med Guri fikk kastet hver sine småstein ned på tomta. Guri sitt håndtrykk ble foreviget i sement. Det skal smykke veggen når bygget står ferdig.

Planer for soningssenter
Delegasjonen svingte også innom Digerneset der tomta for det planlagte soningssenteret ble vist fram for partilederen. Dette er en sak som Ålesund Venstre lenge har jobbet for å realisere, og venter med spenning om det kommer midler i statsbudsjettet for realisering en dag.

Lærlinger og rekruttering
Bedriftsbesøk hos lærebedriftene Vasto Anlegg, Grindvik Bygg og Stavset Bygg i Håhjem næringspark. Særlig oppmerksomhet på lærlingeordningen og hvor viktig det er for bedrifter å ta inn lærlinger for rekruttering. Samtidig ble det klart meldt fra bedriften at det følger kostnader med som med nåværende satser på lærlingetilskudd ikke dekker utgiftene. Lærlingtilskuddet må heves, var meldingen til statsråden.

Byvandring
Trappene opp til Aksla, bespisning og deretter byvandring til kveldens møtelokale

Medlemsmøte
Om kvelden ble det arrangert medlemsmøte som var åpent for alle lokallagene tilhørende Møre og Romsdal Venstre. Mange hadde tatt av gårde til lokalene i Brosundet hotell.

Venstreleder Guri Melby holdt innlegg til medlemmene, der hun gjennomgikk dagens mange opplevelser. Besøkene gjennom dagen ga direkte input til saker Venstre har høyt oppe på dagsorden, som fiskeripolitikk, klimasak, skolepolitikk, og næringspolitikk generelt. Medlemmene fikk sjansen til å fremheve saker som særlig opptar velgerne slik de møter dem, som læringeordningen, klimasak, skolestruktur og distriktspolitikk, og mere lokale saker fra ulike områder i fylket.

Stor takk til Ålesund Venstre for et svært godt program i planlegging og gjennomføring, og for å ha lagt opp til god mediedekning der både nett.no, Sunnmørsposten, Bygdebladet og NRK MR møtte opp.