Humørfylt problemløser for klima, miljø og næringsliv

Hulda Tronstad (53) er femtekandidat til stortinget i Akershus valgkrets, og kommer fra Østerås i Bærum., Foto: Johan Malvik

Gi Hulda Tronstad en utfordring og hun løser det på rekordtid. Med et smil. Hun er en politiker som er mest opptatt av resultater – og næringslivet.

Firebarnsmoren Hulda Tronstad har ikke tid til å la oppgaver stå uløst. Skal hun få gjennomført ting ved siden av barn og jobb i Elbilforeningen, gjør hun det helst med en gang. Hun er mest kjent å ha introdusert elsykkelen til Norge – og er kanskje den i Norge som har inspirert flest til å kjøpe elsykkel. Går du forbi huset hennes kan du heller ikke la være å legge merke til solcellene på taket. Og huset varmes opp av vann-til-vann-varmepumpe.

Enklere å velge miljøvennlig

– Venstre ønsker å gjøre det enkelt å ta grønne, miljøvennlige valg, sier hun.

I politikken er Hulda opptatt av energiproduksjon og behovet for internasjonale energiavtaler, slik at energibehovet dekkes av fornybare løsninger. hun inviterer gjerne folk hjem for å vise frem egne løsninger.

– Vi trenger utvikling av teknologi og vi trenger at folk og industri tar løsningene i bruk.

Tror på grønn vekst

Hulda Tronstad har «alltid» vært engasjert i klima og miljø. I tenårene fikk miljøengasjementet henne til å velge Venstre, Norges første miljøparti. Nå er hun like opptatt av hvordan klima- og miljøansvar er svaret også innenfor næringspolitikk og internasjonale spørsmål.

– Klima- og miljøutfordringene kjenner ikke landegrenser. Vi må løse dem i fellesskap. Det er derfor motiverende å se hvordan Europa nå omstiller seg, og norsk næringsliv følger med. Hun viser til at Venstre tror på grønn vekst og vil tilrettelegge for omstilling, på lag med næringslivet og uten moralisme.

– De som skaper arbeidsplasser må bli belønnet for dette. Venstre har redusert skatt og innført bedre opsjonsordning for oppstartsbedrifter. I tillegg har vi laget grønne fond der det er mulig å finansiere og utvikle grønne løsninger. Hulda Tronstad er vara til næringsutvalget i Viken og har styreverv både i konsern og i små bedrifter og understreker at dette preger hennes syn på næringspolitikk.

Mot arveavgift

Å investere i bedrifter og å være med på å styre dem, er en viktig erfaring også som politiker. Det er også en årsak til at jeg er imot arveavgift, som kan være ødeleggende for familiebedrifter.

Hun peker på at de beste løsningene ofte er en god miks mellom offentlig og privat sektor:

– I Venstre ønsker vi frihet for enkeltmennesket, samtidig som vi tar ansvar for hverandre, understreker hun.

På fritiden er Hulda “handy” og snekrer og fikser på 70-tallshuset sitt med en rikholdig verktøysamling. Når hun ikke er på sykkeltur eller konserter, følger hun med på aksjekursene, eller hun steller sin rikholdige hage med spiselige vekster.