Høstfest 4,6 og Lokalpolitisk nettverk i Ulsteinvik

Høstfest i Møre og Romsdal Venstre feiret godt valgresultat for Guri og co, MR Venstre

Venstre sitt gode resultat i valget med åtte stortingsrepresentanter ble feiret med Høstfest 4,6 og Lokalpolitisk samling. Vi holder blikket på Venstre mot 2023. God deltagelse på samlingen i Ulsteinvik andre helga i oktober.

Samlinga i Ulsteinvik 9. og 10. oktober for Møre og Romsdal Venstre ble svært vellykket med engasjerte deltagere fra hele fylket og veldig gode innlegg fra inviterte bidragsytere. I alt 24 medlemmer var med lørdag, og 20 på søndag, en veldig god oppslutning.

Inviterte gjester med Odd Einar Dørum i spissen

Odd Einar Dørum holdt innlegg lørdag om Venstre sin rolle som opposisjonsparti nå i ny Stortingsperiode. Redaktør i Vikebladet Linda Eikrem tok utfordringen med å vurdere Venstre i stortingsvalgkampen sett fra ei lokalavis sitt ståsted. Gunvor Ulstein holdt et svært engasjerende innlegg om næringspolitikk sett fra hennes ståsted som bedriftseier i Ulstein og mangeårig leder av Ulsteinkonsernet.

Innlegg med Lena, Pål og Ragnhild
Våre egne politikere brukte tida til å vurdere valgkampen, gjennomføring og framtidsutfordringer. Det var innlegg ved Lena Landsverk Sande og Pål Farstad, samt innledning av Ragnhild Helseth som fylkesleder.

Evaluering valgkamp
Annika Brandal la fram resultater fra evaluering av valgkampen i Møre og Romsdal, der alle medlemmer på forhånd hadde vært invitert til å besvare en enkel spørreundersøkelse, blant annet om hvilke saker som hadde dominert debatten der de bor. Valgkamputvalget og fylkesstyret ga innspill til evalueringen samtidig som de enkeltvis svarte ut spørreundersøkelsen.

Blikk på valgkampen i Møre og Romsdal sett fra utsiden
Pål Midtsæther Grødahl ga en grundig vurdering av valgkampen i Møre og Romsdal sett fra sitt ståsted som rådgiver for Venstre sin Stortingsgruppe. Lokallagslederne og medlemmer ellers slapp til mest på søndag der programmet var erfaringsutveksling under tittelen «Hverdagen i mitt lokallag»

Festmiddag
Lørdag kveld holdt vi festmiddag og feiret vårt gode valgresultat nasjonalt som alle Venstrelagene har sin del av æren for. Vi er kjempefornøyd med at Venstre i kommende stortingsperiode har åtte dyktige og erfarne representanter på Stortinget med ledertrioen i spissen med Guri, Sveinung og Abid. Opposisjonsrollen skal vi ivareta ansvarsfullt, og trygt forankret i Stortingsprogrammet vårt “Frihet og muligheter for alle”.

Lokalpolitisk nettverk dag 2

Etter grundig feiring med Høstfest 4,6 lørdag, ble søndag brukt til lokalpolitisk arbeid. Første og største post på programmet var «Hverdagen i lokallaget». Alle lokallagene som var tilstede la frem presentasjon i plenum. En svært nyttig runde for alle, dele erfaringer og synspunkter, og gi innspill til fylkeslaget om videre arbeid for å forbedre organisasjonen. Likeså ble det understreker hvor fruktbart det er når flere lokallag jobber sammen.

Pandemien ble nevnt som en årsak til at aktiviteten har vært noe annerledes siste halvannet året, men av ingen brukt som eneste forklaring.

Nestleder i fylkeslaget Håvard Urkedal ledet dag 2 på lokallagssamlingen i Ulsteinvik. Han avrundet samlingen med et veldig godt innlegg der han gav oss noen tanker om hvordan vi fremover kan fremme vårpolitikk på en tydeligere måte, hvilke typer saker vi må spørre oss om skal stå øverst og hvordan fange velgernes interesse for Venstre.

Blomster og gode ord
Fylkesleder Ragnhild Helseth uttrykte stor glede over å få være med og arrangere Høstfest og lokallagssamling i helga. Svært viktig var å få takke vår førstekandidat Lena Landsverk Sande for hennes store innsats i kampen for Venstre. Likeså valgkampsekretær Annika Brandal som har stått på døgnet rundt de siste månedene. Begge fikk fortjenestefullt både blomster og gave.

Søndag vanket det blomster til Ragnhild for innsatsen med arrangementet, der hun kvitterte med det å takke for det gode samarbeidet i fylkesstyret og med valgkampsekretær og valgkampsjef Annika Brandal.

Alle har bidratt til det gode resultatet

Fylkeslederen uttrykte også stor takk eget fylkesstyre, til hele valgkamputvalget, heiagjengen på so-me som var en egen messengergruppe under valgkampen, til lokallagene og til Venstres hovedorganisasjon. Det har vært et stort felles løft å drive valgkamp. Det gode nasjonale resultatet vi oppnådde med 4,6% valgnatta og derav åtte dyktige representanter inn i vår nye stortingsgruppe, det har vi alle vært med å bidra til!

Vi nådde ikke eget mål om at Lena kom inn på Stortinget, men vi dveler ikke for lenge ved resultatet for Venstre i Møre og Romsdal som ble på 2,9 %, men står på videre med vår politikk for å arbeide fremover mot kommune- og fylkestingsvalg 2023. Arbeidet med å styrke lokallagene og kommunikasjonen mellom lokallag, og mellom lokallag og fylkeslag står nå førts på lista, og gjøre gode forberedelser for listestilling.

En vitamininnsprøyting å samles igjen

Samlingen i Ulsteinvik denne helga lot seg endelig realisere etter tre tidligere utsatte arrangement. Pandemien har hindret fysiske møter i 1,5 år

Fylkesårsmøte 2021 skulle holdes i Ulsteinvik, men måtte arrangeres digitalt. Likeså planlagt lokalpolitisk nettverk i 2020 og våren 2021 ble avlyst på grunn av pandemien.

Nå kan vi samles igjen. Det har vært en vitamininnsprøyting å være sammen disse to dagene i Ulsteinvik.

Møre og Romsdal Venstre på Høstfest 4,6 etter at landet har åpnet igjen

Veien fremover til 2023 . Ordstyrere med innspill fra Venstremedlemmer på LPN oktober 2021

Politisk rådgiver Pål Midtsæther Grødahl

Saker som har dominert valgkampen for Venstre i Møre og Romsdal 2021