Leserinnlegg: Kommunens klamme hånd over Sønsterud bofellesskap

Sosialt og trivelig, trygt og godt. Det er lett å forstå at de eldre trives på Sønsterud bofellesskap. Det er også veldig lett å forstå at man blir frustrert, sint og lei av å lese at fremtiden enda en gang er i spill.

Årsaken begynner imidlertid å bli godt kjent. Bygget har store oppussingsbehov for å overholde offentlige myndigheters krav til de kommunale tjenestene som gis beboerne der. Dette handler om investering til titalls millioner. I tillegg forteller kommunedirektøren oss at vi har andre alternativer klare til bruk.

I Åsnes må vi bruke våre kroner lurt. Hvordan sikre gode nok tjenester til alle som har behov? I det perspektivet kommer Sønsterud bofellesskap dårlig ut, på grunn av investeringsbehovet. Og som kommunestyrepolitikere er vi ombudsmenn for alle i kommunen, også de det ikke skrives om i lokalmedia.

Åsnes Venstre, og flere med oss, mener andre løsninger for å sikre fremtiden til bofellesskapet bør undersøkes. Da gamle Hof aldershjem ble lagt ned og solgt for en billig penge til en frivillig forening, ble det renovert og gjort om til små leiligheter som nå er hjem til mange som koser seg i lag og passer på hverandre i et hyggelig bofellesskap.

Det finnes sikkert andre løsninger også, ikke vet jeg. Og et viktig poeng er at det vet heller ingen andre, fordi flertallet i kommunestyret hittil har hindret oss i å undersøke det!

Trenger ikke private å investere like mye for at det skal brukes i fremtiden, spør du? Nei, fordi det i dag er krav om kommunale vedtak for å bo der, og da stilles det blant annet strenge, byggtekniske krav som i dag ikke overholdes.

Inntil nå har flertallet i kommunestyret, bestående av Ap, Frp og deler av Sp, hverken foreslått å sette av de nødvendige midlene til oppussing slik at nødvendige krav til tilfredsstilles, ei heller ønsket å se an mulighetene for at lag, foreninger eller private kan ta over og sikre fremtidig bruk av bygget. Kommunen holder derfor en klam hånd over Sønsterud bofellesskap og hindrer utvikling. Og hvem går det utover? Beboerne, deres pårørende og de kommunalt ansatte som kjenner på ansvaret med daglig drift og sikkerhet. Vi i Åsnes Venstre håper den klamme hånds tid snart er forbi.

Frp foreslår i behandlingen av neste års budsjett å bruke av kommuneskogens overskudd til å drifte Sønsterud bofelleskap et år til, på bekostning av næringslivet som i dag nyter godt av disse pengene gjennom vårt næringsfond. Dette er en kortsiktig løsning, og en bjørnetjeneste. Det de burde støtte, er å overrekke bygget til noen som faktisk kan sikre at eldre kan ha det sosialt og trivelig, trygt og godt på Sønsterud bofelleskap i mange, mange år fremover.

Mandag 13.desember skal kommunestyret behandle budsjettet for neste år.

Kristian Botten Pedersen

Åsnes Venstre