Med mål om å bli Norges beste oppvekstkommune!

Skole
skole, www.pexels.com

Jannice Birkeland fra Åsnes Rødt hadde et innlegg i Glåmdalen 9.desember med overskriften “Hvor ble det av ambisjonene og den politiske viljen Frank Bjørneseth?» hvor hun etterspør oppfølgingen av valgløftene til Åsnes Ap. Det blir spennende å se svaret fra Bjørneseth. I samme innlegg utfordre Birkeland oss i Åsnes Venstre. Hun refererer til det hårete målet vi lanserte i valgkampen, nemlig at Åsnes skulle bli Norges beste oppvekstkommune. Vi gir mer enn gjerne en status på det arbeidet, for aldri før har vi vært nærmere å nå det!

For oss i Åsnes Venstre er det eleven som står i fokus, ikke fremtiden til skolekretsen, eiendomspriser eller noe annet. Hvordan kan vi bruke fellesskapets midler best mulig for å gi en best mulig oppvekst for alle? Hvordan kan vi sikre at alle får muligheten til å finne sine talenter og nå sine drømmer? Vi vet kanskje ikke hvilke utfordringer de som vokser opp nå skal løse i fremtiden, men vi vet at uansett hva spørsmålet er, så er svaret kunnskap. Vi må sikre at barna våre får mest mulig av det.

I Åsnes har elevene lavere snitt i grunnskolepoeng enn fylket og landet for øvrig. Vi har også sosiale utfordringer med mange ungdommer som dropper ut og ikke fullfører videregående skole, og vi er i landstoppen når det kommer til unge uføre. For mange barn fra vår kommune får rett og slett en vanskelig start på livet.

De ansatte i Åsnesskolen har imidlertid gjort en fantastisk jobb de siste årene, og bidratt til å innhente noe av gapet som har skilt oss fra andre. Vi har altså hatt en positiv utvikling, men kommunestyret ønsket å vite om dette ville fortsette videre inn i fremtiden, på bakgrunn av at det blir færre barn og med det mindre ressurser. Svaret var tydelig: Nei, ressursene ville ikke strekke til, og vi burde forandre på strukturen for at elevene skulle få større nytte av hver budsjettkrone.

Utredningen viser at å samle elever og skoleansatte under ett tak vil sette oss i stand til å gi et bedre skoletilbud til barna i framtida. Det vil blant annet bidra til at vi blir mer attraktive overfor nye lærerkrefter. Utredningen viser også at det vil lønne seg rent økonomisk å bygge en ny skole, fremfor å drifte og vedlikeholde flere eldre skolebygg. Bygg som er utdatert og fremstår uegnet for dagens og fremtidens undervisning.

Samfunnet endrer seg. Da har vi i kommunestyret ansvar om sikre at våre innbyggere får muligheten til å følge den utviklingen. Med Fagfornyelsen og revideringen av eksisterende læreplaner som nå kommer, vil kravene til hvordan en skole skal ivareta elevene faglig og sosialt bli ytterligere skjerpet. Et større fagmiljø trengs for å ivareta disse og forventningene som naturlig ligger til en skole, både fra lokalsamfunnet og Stortinget.

I tillegg til en ny, flott og moderne skole setter kommunestyret av penger til opprusting av sentrumsbarnehagen vår, Myrsnipa. Den skal bidra til å at både våre aller yngste innbyggere skal få gode utviklingsforhold, og de ansatte gode arbeidsvilkår som er viktig for en trygg og god hverdag. Den skal også bli større og få plass til flere barn, noe som er på høy tid da mange foreldre ønsker barnehageplass i sentrum og hvert år står på venteliste.

Ny skole og en større og bedre sentrumsbarnehage vil gjøre Åsnes til en bedre oppvekstkommune. Men vi er ikke fornøyde enda! For eksempel ønsker vi å innføre gratis fritidskort sånn at alle barn har mulighet til å delta på en fritidsaktivitet. Vi ønsker en kulturskole med plass til alle, uten ventelister. Vi ønsker barnehageplassgaranti og bedre seksualundervisning for å nevne noe.

Og skateparken som Åsnes Rødt etterspør, den kommer også!

Kristian Botten Pedersen

Åsnes Venstre