Kjernekraft – en klimakraft

tekna.no

Dette er politisk uttalelse sendt til fylkesårsmøtet fra Ålesund Venstre.

Kjernekraft kan være den stabile klimakraften som støtter opp under det grønne skiftet, og vi ønsker at Norge blir en aktiv aktør innen forskning, utvikling og produksjon av fornybar energi, inkludert kjernekraft. Det er i tråd med FNs bærekraftsmål nummer syv; ren energi til alle.

Nå melder NVE at forbruket av elektrisk kraft vil øke mye raskere enn den planlagte utbyggingen av produksjon de neste årene. Statnett regner med vi trenger 80 TWh frem mot 2050 når vi skal fase ut fossil energi og samtidig produsere hydrogen, lagre CO2, produsere batterier og landstrøm til skip, for å nevne noen eksempler.

Norge har i “uminnelige tider” vært en energinasjon. Det begynte med vannhjul som drev kverner og sager helt tilbake til 1300-tallet, via vannkraft med det første i Skien i 1885 til dagens olje- og gasseventyr som for Norge begynte på 1970-tallet. Tilgangen til denne billige energien har gitt Norge en stor fordel som råstoffleverandør. Samtidig har Norge opparbeidet stor kompetanse og kunnskap innen energiproduksjon, og det er naturlig å videreføre dette mot kjernekraft.

Norge har levert nukleær spisskompetanse til verdenssamfunnet gjennom Institutt for Energiteknikk i mange tiår. Venstre vil utvide støtten til feltet for på den måten å utvikle et “Norwegian Centre of Expertise” (NCE) på bærekraftig energi. Vi ønsker å styrke forskning og utvikling av fornybar energi, og i tillegg fortsette å utvikle relevant, nukleære kompetanse. Vi ønsker også at det utredes om Norge aktivt utvikler kjernekraft for å bidra til verdens energiforsyning, i tråd med FNs bærekraftsmål nummer syv; ren energi til alle.

Innlegget er basert på tekst av Frode Tennebø, fra Venstres kjernekraftinitiativ.