Beskyttelse til ukrainere og russere på flukt

Russlands invasjon rammer sivilbefolkning i Ukraina hardt, Foto: Matti/Pexels

(Vedtatt på Agder Venstres fylkesårsmøte 5. mars.)

Krigen i Ukraina ryster Europa og har brakt krig og krigens konsekvenser tett på oss alle. Mer enn en million mennesker er på flukt og europeiske naboland åpner sine grenser. Venstre mener at Norge selvsagt skal ta imot flyktninger fra Ukraina og at vi må mobilisere bredt.

Men samtidig må Venstre fortsetter å arbeide for flyktninger generelt, og særlig rette søkelyset mot de diskriminerende praksiser som nå utspiller seg i hvordan flyktninger som er ankommet Europa fra andre områder i verden håndteres. Mennesker på flukt fra krig og konflikt har rett til samme behandling.

I Agder og Norge har vi mennesker fra Ukraina som ser at deres land nå blir kastet ut i en krig som de ikke har ønsket, som lever i frykt for hva som skjer med deres land og deres familie. Spørsmålet vi må stille oss er hva vi kan gjøre.

Her er tre tiltak som vi bør kreve at våre myndigheter får på plass umiddelbart.

1. Over 1 million flyktninger har flyktet over Ukrainas grenser i løpet av krigens første uke. I den akutte fasen vi er inne i nå må vi hente ukrainere ut fra grenseområdene. Vi vil busse ukrainske flyktninger til Norge.
  2. Flere internasjonale studenter og minoriteter i Ukraina har fortalt om at de blir hindret i å passere Ukrainas grenser. Situasjonen beskrives også som spesielt vanskelig for LHBTQI-personer, og andre minoriteter. Vi må ivareta flyktninger med minoritetsbakgrunn sin rett til å krysse Ukrainas grenser.
  3. Krigen i Ukraina kan føre til flere russere på flukt, som også trenger beskyttelse. Russere som demonstrerer mot Putins angrepskrig kan risikere 15 år i fengsel for sine ytringer. Vi må ivareta russere som flykter på grunn av frykt for forfølgelse på grunn av sin motstand mot Putin og angrepskrigen.