– Fordi det er så mye som står på spill!

«Fordi det er så mye som står på spill!» . Det svaret Tarjei Svalbjørg, Venstres listestillingsansvarlige på spørsmålet om hvorfor folk burde stille til valg for Venstre.

Denne høsten og vinteren er det listestilling til lokalvalget 2023 som stør øverst på agendaen i Venstre. Vi har tatt en prat med Tarjei Svalbjørg, ansatt i Venstres Hovedorganisasjon og ansvarlig for listestillingsarbeidet.

– Å gjenreise Venstre over hele landet.

– Oppgaven nå er intet mindre enn å gjenreise Venstre over hele landet. Vi har mange kommunestyrer vi skal gjøre comback i, vi må ta tilbake makten i en haug med byer og fylker, og vi skal klare noen ordførere!

Svalbjørg ble ansatt i Venstre fra august i år. Før det jobbet han med sjømatnæringens kommunikasjon rettet mot studenter og unge for bransjeorganisasjonen Sjømat Norge. Svalbjørg har også bred bakgrunn fra partiet, blant annet i rollen som valgkampsjef for Nordland Venstre i 2021.

Mobilisering og lagarbeid

– Den største erfaringen jeg tar med meg fra tidligere må være hvor avgjørende mobilisering og lagarbeid er.

– Det en dønn umulig å bygge organisasjon over tid hvis vi baserer oss på at en enkelt lokal ildsjel bærer alt på sine skuldre i 4-8 år for så å bli utbrent å trekke seg helt tilbake fra partiarbeid.

Derfor er det så viktig å ikke bare få på plass gode listetopper, men også engasjerte folk lengre ned som kan bidra i laget selv om de ikke havner inn som folkevalgt.

[…] å være motkraften mot de autoritær og populistiske kreftene som søker å undergrave vårt liberale og demokratiske styresett.

Tarjei Svalbjørg

Ekstra meningsfylt akkurat i år

Ifølge Svalbjørg er det er mage som opplever det å stille til valg som ekstra meningsfylt akkurat i år.

– Politikken og verdiene til de som styrer, blir mye tydeligere når verden er ustabil og konfliktnivået høyt. Uten å trekke de religiøse metaforene for langt opplever jeg virkelig at mange føler på et kall akkurat nå. Et kall for å være motkraften mot de autoritær og populistiske kreftene som søker å undergrave vårt liberale og demokratiske styresett.

Har du forslag til kandidater som bør spørres om å stå på venstrelista, også i andre kommuner enn i din egen? Send inn dine forslag!

Men hva svarer vi når folk lurer på hvorfor de skal stille til valg for akkurat Venstre?

– Fordi vi vil noe! Venstre er for eksempel det partiet som prioriterer skole øverst, og som virkelig tar lærere og elevers vilkår på alvor. Jeg er helt overbevist om at dersom Venstre får større makt i flere kommunestyrer, og dermed mer å si i KS kan vi klare å løfte både lønn og status for lærerne

For Svalbjørg sin del går mye av arbeidsdagen i å ringe å følge opp lokal- og fylkeslag, holde oversikt, planlegge reser for stortingsrepresentanter og selv ta turen ut til lokallag som trenger råd og veiledning i listearbeidet.

Det er utelukkende hyggelige folk som i andre enden av telefonene, og som vi møter ute på reise. Det er motiverende! Så oppfordrer jeg enda flere til å ta kontakt om de vil ha veiledning eller besøk.

Fristen for å levere inn listeforslag er 31. Mars kl. 1200.

Tarjeis 3 argumenter for å jobbe ferdig listen nå (og ikke vente)

1. Engasjerte folk liker ofte Venstre! Men for mange som vil engasjere seg lokalt er faktisk ikke parti det viktigste. De takker ofte ja til de første som spør. Kom derfor de andre partiene i forkjøpet!
  2. Når vi er tidlig ute med å velge og annonsere toppkandidater får vi et forsprang på de andre partiene i å gjøre våre kandidater kjent! (Et godt eksempel er Ringsaker Venstre i Innlandet, de valgte listetopp Kajsa allerede i slutten av juli!)
  3. Det nytter ikke å oppdage i februar at den dere tenkte skulle stå på topp ikke gjør det allikevel. Da blir det stress. Start derfor prosessen NÅ om den ikke er i gang allerede. Det er også nå det er størst kapasitet hos fylkeslag, stortingsrepresentanter og VHO å hjelpe til.

For mer informasjon om hvordan stille liste sjekk ut valgdirektoratets nettsider.