Engasjement for skole, helse og natur på Venstres landsmøte

Venstre landsmøte 2022. Møre og Romsdal Venstre, Foto: Baard Salvesen

Venstre står nå godt rustet med politikk foran valgkampen til kommune-og fylkestingsvalget 2023. Vi har fått energi for listestilling og programarbeid for de kommende ukene og månedene. Delegatene fra Møre og Romsdal Venstre var aktive i debatter, argumenterte for forslag vi hadde sendt inn og fikk flere gjennomslag i saker om skole, helse og natur

Det ble behandlet i alt sju politiske uttalelser, der vår delegasjon fikk inn formuleringer om natur og helse i de endelige tekstene.

Landsmøtet vedtok «Grønne og levende lokalsamfunn» som grunnlagsdokument for programarbeidet lokalt. Møre og Romsdal Venstre fikk forslag vedtatt som styrket kapitlene om skole og helse.

Grønne og levende lokalsamfunn
Forslag vi fikk inn til programarbeidet handler om

– å etablere flere kryssløp mellom studiespesialiserende og yrkesfaglig studieretning med større fleksibilitet slik at det er mulig å få fagbrev og studiekompetanse på 4 år også etter hovedløpet, og ikke bare etter TAF/YSK-modellen.
– der det er mistanke om overgrep mot barn, sikre at forholdene omkring avhør ivaretar barnets sikkerhet og trygghet med Barnehus innen akseptabel reiseavstand
– styrke for å forebygge og hindre vold i nære relasjoner ved å sikre at krisesenter sikres nødvendige ressurser for drift innenfor lovkrav

Politiske uttalelser

Vårt forslag til politisk uttalelse om fisk, havmiljø og havvind, ble vedtatt oversendt stortingsgruppa. Det var viktig for oss at den teksten nå er med som del av argumentrekka når miljøhensyn skal vektes i arbeidet med å styrke grønn energiforsyning.

Landsmøtet vedtok sju politiske uttalelser. Møre og Romsdal fikk inn flere punkter i to av dem
– etablere en koordinatortjeneste for pårørende i uttalelsen «Vi har en psykisk helsekrise og vi må gjøre noe nå»
– støtte opp om innføring av avtale for naturmangfold tilsvarende at Parisavtalen i uttalelsen «Dyrevelferd og artsmangfold må styrkes»

Levende lokaldemokrati
Noe av det viktigste med å drive politikk er å sikre et levende demokrati. Det må vi ute i kommunene operasjonalisere. Vi fremmet et tilleggsforslag om dette på landsmøtet som ikke fikk flertall, men som vi vil løfte frem videre lokalt. Det er en viktig sak for oss er å bygge gode forhold for ytringsfrihet og delaktighet for alle også i de lokale debattene, og er glad for at vi løftet frem temaet både i parallellsesjon og i plenum.

Valg
Guri Melby ble gjenvalgt som leder, Sveinung Rotevatn gjenvalgt som første nestleder og Abid Raja som andre nestleder.

Lena Landsverk Sande, Vanylven, ble gjenvalgt som direktevalgt til landsstyret.
Elise Tingvoll, Molde, valgt som vara på 5. varaplass som direktevalgt

Til neste landsmøte ble Annika Brandal fra Hareid valgt inn i redaksjonskomiteen. Hun ble også 2.vara til valgkomiteen.

Politiske uttalelser vedtatt:
Vi må stille opp for verdens fattige
Mat med mening – en fremtidsrettet og grønn matpolitikk
Dyrevelferd og artsmangfold må styrkes
En friere og enklere studiehverdag
Vi har en psykisk helsekrise og vi må gjøre noe nå
Fra energikrise til langsiktig grønn omstilling
Tryggere adgang til bruk av cannabis som medisin

Politiske uttalelser vedtatt på LM 2022 finner du her

På bildet sett fra venstre:
Monica Rishaug, Ragnhild Helseth, Britt Giske Andersen, Are Folkestad, Frank Stenløs, Pål Farstad, Håvard Urkedal, Lena Landsverk Sande, Annika Brandal, Hans Endre Sæterøy, Lea Fabri, Jack Blindheim og Elise Tingvoll.

Foto Baard Salvesen