Fortsatt fleksibelt barnehageopptak i Strand!

Alle skoler åpner i løpet av neste uke, Foto fra venstre.no

Budsjettet for 2023 ble behandlet i kommunestyret i dag. Venstre sikret sammen med resten av posisjonen, Høyre, KrF, FrP og én uavhengig, at Strand fortsatt skal ha fleksibelt barnehageopptak.

– Slik regelverket i utgangspunktet er i dag så er det mange som står uten barnehageplass etter endt foreldrepermisjon hvis barnet er født på feil tid av året. Realiteten er at mange av disse foreldrene ender opp med å måtte ta ut ulønnet permisjon. Det er urettferdig at foreldre med vinterbarn må ta en større økonomisk byrde enn foreldre med sommerbarn, sier Erik Nyman-Apelset.

– Det er ikke til å stikke under en stol at det er hovedsaklig kvinner som tar ulønnet permisjon frem til barnet får barnehageplass. Dette er en likestillingsfelle vi burde være kvitt i 2022 men så lenge ikke staten fikser dette så vil vi prioritere å gjøre dette lokalt her i Strand. Vanlige familier har ikke råd til å gå opp mot to tredeler av året uten inntekt. avslutter Nyman-Apelset.

Erik Nyman-Apelset på Stavanger på Skeivå 2018.