Blågrønt fylkesbudsjett: Viser en tydelig ny kurs for Trøndelag

Forhandlingsdeltagerne fra Høyre, Frp, Venstre og Pensjonistpartiet i Trøndelag fylkesting., Foto: Partiene

De blågrønne partiene foreslår kutt i administrasjon og styrket satsing på skole og vei. Samtidig inneholder budsjettforslaget fra Høyre, Fremskrittspartiet, Pensjonistpartiet og Venstre en ramsalt kritikk av unødvendig sløsing.

Venstres gruppeleder Tove Eivindsen peker på at regjeringen også må bidra:

– Vi i Venstre er glade for at vi i de i det blågrønne budsjettforslaget i fylkestinget styrker utdanningsrammen med 15 millioner til oppfølging av lærlinger, styrking av veilederordningen for nyutdannede lærere og en styrking av kontaktlærerfunksjonen. Det er et steg på vegen, men vi trenger regjeringens hjelp til å komme i mål med Fullføringsreformen.

– På vegne av Høyre er jeg glad for at vi kan presentere et alternativ til forslaget fremmet av Arbeiderpartiet. Trøndelag trenger et solid forslag som reduserer virkningene av politikken regjeringen Støre fører, og som gir store negative konsekvenser for den vanlige trønder, sier Høyres gruppeleder Pål Sæther Eiden når han presenterer forslaget.

Frps gruppeleder Lill Harriet Sandaune er opptatt av å prioritere vei og utdanning.
– FrP mener at vi med dette alternative budsjettet viser at det er mulig å prioritere mer til både veg og utdanning i regionen vår. Vi er glade for at vi har funnet rom for 75 millioner ekstra til fylkesvegene, 20 millioner til utbedring og vedlikehold av bruer og 8,5 millioner til forbedret vintervedlikehold på fylkesvegene våre. I tillegg har vi prioritert å bruke 15 millioner for en styrking av kontaktlærerfunksjonen, styrking av veilederordningen for nyutdannede lærere og ikke minst gi mulighet til en bedre oppfølging av lærlingene. Det siste for å kunne bidra til at flere elever gjennomfører utdanningsløpet sitt.

Pensjonistpartiets gruppeleder Svein Otto Nilsen er blant annet opptatt av bedre tannhelse.
– Pensjonistpartiet er glad for at vårt budsjett viser vilje til innsparing på politisk virksomhet og på administrasjonen. Pensjonistpartiet vil fremheve at budsjettforslaget tar igjen noe av vedlikeholdsetterslepet på fylkesveger. Pensjonistpartiet ser det som viktig også å fremheve tannhelse hvor spesielt sårbare grupper skal sikres et godt tilbud.

Høyres nestleder i Hovedutvalg veg, Henrik Kierulf, er naturlig nok opptatt av å rette opp det stadig økende vedlikeholdsetterslepet på fylkesveiene.

– Tilstanden på veldig mange fylkesveier er svært dårlig, og dette er veier som er helt avgjørende for både folk og næringsliv i Trøndelag. Derfor er det så viktig at drift og vedlikehold av veiene styrkes for å begrense forfall og gjøre transport tryggere og mere effektiv i hele fylket. Dette prioriterer de borgerlige partiene.

De blågrønne partiene peker i sitt budsjettforslag på en rekke eksempler på sløsing og overskridelser i fylkeskommunen:

• Trøndelag fylke solgte fylkeshuset på Steinkjer med et tap på 75 millioner kroner for i stedet å leie kontorer i et nytt kontorbygg.
  • Johan Bojer vgs ble 70 millioner kroner dyrere enn først beregnet.
  • Frøya vgs ble solgt for 13 millioner kroner til et privat aktør som kort tid etterpå solgte bygget videre for 35 millioner kroner.
  • Etter at bygging av ny skole i Åfjord ble stoppet måtte fylket betale 15 millioner in erstatning til Åfjord kommune.
  • Dessuten har man brukt 80 millioner på et såkalt ERP- system (Enterprise resource planning), som strandet før det i det hele tatt kom på lufta.

Denne sløsingen går på bekostning av viktige satsinger og øker fylkeskommunens fra før gigantiske gjeld.

Vedlagt: Budsjett og økonomiplan H V Frp PP