Regjeringens statsbudsjett for 2023 er dårlig nytt for Strand

Foto: Chris-Håvard Berge (CC BY-NC 2.0), https://flic.kr/p/7ifJik

Før nyttår har Ap/Sp-regjeringen kommet med sin avgjørelse av inndragning av penger fra kraftkommuner. Ap og Sp i regjeringskvartalet trekker inn hele 8,42 millioner kroner fra Strand i 2023.

Dette er en dårlig nyttårsgave fra regjeringen til både Strand og Rogaland. Vi ser dessverre at Ap og Sp svikter Rogaland gang på gang, sier leder i Strand Venstre, Erik Nyman-Apelset.

Ap/Sp-regjeringen tar i 2023 over 710 millioner kroner fra kommuner og fylkeskommune i Rogaland og sentraliserer inn til andre tiltak. Vi i Venstre er sterkt kritisk til sentraliseringen fra Ap og Sp. Nå blir det mindre penger til skoler, barnehager, eldreomsorg, veier og kollektivtransport i vår region framover.

Inndragningen kommer i tillegg til den nye høyprisskatten på kraft som også rammer utbytte fra kraftselskapene til en rekke Rogalandskommuner deriblant Strand.

Venstre mener det beste hadde vært hvis kommunene kunne beholdt mer av pengene og brukt pengene på ordninger for å ta vare på folk og næringsliv hos oss som sliter med økende kostnader.

Venstre mener det er svært uheldig at regjeringen har kommet med tidenes skattesjokk. Kommunene og fylkeskommunen i Rogaland får det nå betydelig strammere. I tillegg får næringslivet en voldsom økt skattebyrde og den treffer bredt langs kystfylkene. Nå burde vi ha ordninger for å ta vare på arbeidsplassene og ikke skatte dem i stykker, avslutter Erik Nyman-Apelset.